Glaces Franklin: een Belgisch succesverhaal dat smaakt naar meer!

Glaces Franklin maakt gebruik van de allerbeste lokale ingrediënten die ons doen stilstaan bij het plezier van een eenvoudige, authentieke smaak. Met hart en ziel bereiden ze het vernieuwend en volledig Belgisch roomijs dat onze stoutste verwachtingen overtreft en inmiddels de harten van duizenden fijnproevers heeft veroverd. Een artisanale ervaring zónder toegevoegde suikers. Ideaal voor de lekkerbekken onder ons die wat willen letten op hun calorie inname. Meet Vincent Harvengt, manager director en co-founder van Glaces Franklin!

VAN LINKS NAAR RECHTS: VINCENT HARVENGT EN  DAMIEN ANDRÉ

Vincent, kan je in het kort de geschiedenis van jouw bedrijf uitleggen?

Glaces Franklin is ontstaan uit een gepassioneerde droom: het ontketenen van een ware smaakrevolutie door terug te keren naar ambachtelijke en authentieke smaken. Deze droom werd werkelijkheid in 2011. Men zegt vaak dat volharding in het DNA van alle grote creatieve geesten zit ingebakken… Franklin had meer dan twee jaar en oneindig veel pogingen nodig om zijn eerste recepten op punt te zetten. 

In 2012 maakten de eerste producten van Glaces Franklin hun debuut in enkele bakkerijen en patisseriezaken in de regio rond het Belgische Binche. Het publiek was meteen laaiend enthousiast en het concept smaakte naar meer. In 2013 werd het roomijs geselecteerd door de prestigieuze delicatessenzaak Rob in Brussel. Het succesverhaal kreeg een vervolg dankzij de revolutionaire ijsjes die zeer gewaardeerd werden door het grote publiek. We stonden toen al te popelen om onze kleinschalige onderneming verder uit te bouwen en nieuwe horizonten te verkennen.

Vincent, kan je mij eens vertellen hoe je jouw persoonlijk parcours hebt ervaren?

In 2009 ben ik afgestudeerd aan de "Louvain School of Management" (UCL). Na mijn studies ben ik eerst 6 jaar werkzaam geweest in de particuliere sector als commercieel team leader bij KAM.

Sinds 2012 heb ik met mijn andere bedrijfspartners Franklin Glaces opgericht, maar pas in 2015 besluit ik mij voltijds aan de zaak te wijden. Het was toen ook tijd om ons roomijs nationaal te lanceren. Met succes, zo blijkt, want alleen al in het eerste jaar wilden meer dan 250 winkels ons ijs verkopen! Toen Franklin in november 2018 overleed, verloor ons roomijs zijn geestelijke vader. Ik wilde het avontuur echter koste wat het kost verder zetten en de droom van mijn vriend verwezenlijken.

Kan je uitleggen waarom jouw product uniek is?

Wij zijn het enige merk op de markt waarvan de producten bereid worden uit een korte keten. Onze meerwaarde ligt in het combineren van authentieke smaken met de rijkdom van onze Belgische bodem. Wij kiezen steevast voor lokale ingrediënten die we zorgvuldig selecteren bij kleine producenten en dankzij onze creatieve know-how kunnen we overheerlijke recepten creëren zonder toegevoegde suikers die niemand kan weerstaan. Bovendien hebben al onze ijsjes een Nutri-Score A, zijn ze rijk aan vezels en eiwitten en worden ze verkocht in een 100% recycleerbare verpakking.

Van wie of wat heb je het meest geleerd?

Ik heb het geluk gehad dat ik een zeer ervaren bestuur heb opgericht voor Glaces Franklin. Specifiek heb ik het meest geleerd van Thierry van Kan (Ex Godiva, D'Ieteren, Febiac) en Olivier Coune (Marcolini Group). Daarnaast haal ik veel inspiratie uit discussies over mijn ideeën met andere professionals, die heel vaak bereid zijn mij te ontmoeten (Etienne Gossart (Coca-Cola), en vele andere ondernemers).

Wat zou je nu niet meer opnieuw doen?

Ik was verantwoordelijk voor het management en oprichting van een bedrijf, zonder hulp, zonder collega’s die in ingewikkelde situaties een ander perspectief konden blazen in het project. De eerste jaren waren heel erg zwaar, vermoeiend en ingewikkeld. Ik zou dit zeker anders aanpakken moest ik het opnieuw kunnen doen.

Wat zou je sneller gedaan hebben?

Met de kennis en ervaring die ik nu heb, zou ik veel dingen kunnen veranderen. Laten we zeggen dat ik sneller een goed team opgebouwd zou hebben zodat we Franklin in betere omstandigheden konden laten evolueren. Het team van vandaag is geweldig!

Vincent, kan je mij vertellen op welke verwezenlijking je het meest fier bent?

De betekenis die wij geven aan ons dagelijks handelen, met onze producten: wij vechten voor een korte keten, kwaliteitsingrediënten,... om de kostprijs steeds maar weer te drukken. Wij zijn dan ook trots op de kwaliteit van ons product en de lokale indirecte werkgelegenheid die we in heel België ondersteunen.

Tot slot heb ik nog een laatste vraag. Wat is jouw grote volgende doel business en/of privé?

Delhaize blijft de enige keten, op nationaal niveau, waar we nog niet in de rekken liggen, maar daar zijn we hard voor aan het werken. Ik verlies de hoop niet! We zijn ook al volop grote projecten aan het voorbereiden voor 2022!

Bedankt Vincent en nog héél veel succes met alles!

Alle informatie over Glaces Franklin kan U hier vinden:  Website Glaces Franklin


Meer items Glaces Franklin: een Belgisch succesverhaal dat smaakt naar meer!

Pierre Marcolini: De "ambachtsman" van de chocolade die een wereldspeler werd door de wereld van de Belgische chocolade opnieuw uit te vinden.

We waren blij als een kind toen we de uitnodiging ontvingen voor een interview met Monsieur Marcolini zelf, één van de beste patissiers en chocolatiers van het land. De man heeft zijn wereldwijde chocolade-imperium opgebouwd in slechts een paar decennia. Het is tijd om de balans op te maken van zijn leven en met hem vooruit te kijken. Creatief meesterbrein, selfmade man, ondernemer en innovator: pleased to meet you : Pierre Marcolini!

Imperial Heritage Caviar: een verhaal van passie en traditie

Al eeuwenlang zien we kaviaar als symbool van luxe en verfijning, daarom wordt het ook wel het zwarte goud genoemd. Enerzijds vervuiling maar ook overbevissing, omwille van een stijgende vraag naar kaviaar, zorgden ervoor dat de populatie van steur in het wild snel achteruit ging. Een 20-tal jaar geleden bracht een nieuwe wetgeving hier verandering in en verdween kaviaar van de kaart in de meeste restaurants. Het was een uitdaging om terug tot die authentieke smaak van weleer te komen, maar passie gecombineerd met traditie werd het succesvol recept van Imperial Heritage Caviar. Op een duurzame wijze slaagden ze erin om deze delicatesse terug op het menu te zetten en werd het populairder dan ooit tevoren.

Guillaume Lambrecht, de ziel en spirit van Deluxe Distillery

Maak kennis met Guillaume Lambrecht, de persoon die achter de schermen van het Belgische bedrijf Deluxe Distillery ervoor zorgt dat alles in kannen en kruiken is. De kriebel voor het zelfstandig ondernemen brachten hem enkele jaren terug bij Deluxe Distillery en sindsdien is hij niet meer weg te denken bij de Belgische spirits branche.

Kaasaffineurs Van Tricht: Een gerijpte passie voor kaas

Ambachtelijk gerijpte kazen met een unieke smaak en verhaal! De Van Tricht familie is een familie met al meer dan 50 jaar een passie voor kaas. Hun zaak die al drie generaties bestaat, verkoopt producten die binnen- en buitenland kunnen bekoren. Frederic Van Tricht neemt ons mee door de rijke geschiedenis van zijn familiezaak en vertelt je meer over zijn unieke kazen. Pleased to meet you!

Johan Van Dyck, de man die met Seefbier de geschiedenis van het bier in Antwerpen herschrijft!

Aangespoeld in Antwerpen op het eilandje, tussen het Havenhuis en het MAS in Antwerpen, zwieren we de deur open van de über gezellige onafhankelijke brouwerij van Antwerpen. Het stoomt er letterlijk en figuurlijk van de bedrijvigheid wanneer we afspraak hebben met Johan Van Dyck, oprichter en bezieler van de Antwerpse Brouw Compagnie. Vader, Echtgenoot, Marketeer (van het jaar) maar vooral bierliefhebber in hart en nieren. Een prachtig verhaal van gedreven entrepreneurship.

Heighlon: high-end tailoring met een persoonlijke touch

Altijd al gedroomd van een kostuum en schoenen op maat? Heighlon gebruikt de allernieuwste digitale tools en een persoonlijke benadering om jouw ideeën tot leven te brengen. Pleased to meet you: Christophe Hautier, oprichter en bezieler van dit Belgisch bedrijf!

Niyona: Brusselse topkwaliteit in tailormade lederwaren

Dat Brussel bruist van creativiteit hoeft al langer geen betoog. De internationale vibe die er hangt resoneert vandaag meer dan ooit over de landsgrenzen met dank aan o.a. Stromae en Angèle. Tegen deze creatieve setting, brengen wij jullie vandaag het verhaal van het Brussels Creative duo Nina Bodenhorst en Jonathan Wieme, of kortweg Niyona. Zij bedenken en vervaardigen in house lederwaren die gegeerd zijn bij o.a. de top van Belgische gastronomie.

Ellen Lambrix: de creatieve duizendpoot achter de schermen van Atelier Alixe

Geïnspireerd op de namen van haar dierbaren, lanceerde Ellen Lambrix het kersverse Atelier Alixe. De nadruk ligt hier op de X. Het kan staan voor iets geheim, mysterieus, maar ook voor een kus. Ook in het creatief concept schuilt een mysterie, namelijk haar eigen morsecode met een twist: de X-code! Met hart en ziel maakt Ellen juwelen met een geheime boodschap die jouw mooiste herinneringen vertalen naar iets tastbaar. Pleased to meet you, Ellen!

Dierendonck: daar is vlees in de kuip

De kracht van Dierendonck en de smaak van hun vlees zit hem in drie kernwoorden. Ambacht, terroir en passie. Hendrik en zijn vader Raymond Dierendonck groeiden de afgelopen jaren uit tot dé referentie als het gaat over vlees.

Conte Negroni, de Belgische bitterzoete aperitief met een knipoog naar de roaring 20s

Negroni, afkomstig uit Italië, maar nu in een nieuw jasje gestoken. Ready-to-serve waarvan de drie ingrediënten ambachtelijk worden bereid in België. Maak kennis met Stefaan Maes, de man die op missie is om de Belgen massaal aan de Negroni te krijgen. Pleased to meet you!

Julémont horloges: when function follows form

Als kind was hij altijd al gefascineerd door esthetiek. Dit vertaalde zich in de studie fotografie, waar hij zijn passie voor kunst en zijn zoektocht naar schoonheid ten volle kon combineren. Ontmoet Bernard Julémont, de gepassioneerde ondernemer achter het gelijknamige Belgische luxe horlogemerk. Wij nemen u mee op een reis door het verhaal van zijn niet aflatende streven naar het beste design, esthetiek en elegantie.

Annabelle en Tom: hun passie voor bloemen en schoonheid bracht hen op het transformerend pad van Sensui

Tom De Houwer en Annabelle Ladrière zijn de drijvende krachten achter het Belgische Floral Art concept Sensui. Vlaamse bloemenkunst to the next level. Ontdek hier het verhaal van twee gepassioneerde mensen. Een verhaal over bloemen, schoonheid, creatie en ondernemerschap.

Ilse De Vis: de wilde ziel achter Wild Moon

Wild Moon staat ook voor alles wat je dichter bij jezelf brengt. Rustmomentjes, puurheid, de liefde voor jezelf, the little things in life.

Goedel Vermandere en Jan Arickx zijn de bezielers van Coup-de-foudre en creëren unieke, inspirerende lichtobjecten

Met een passie voor de schoonheid van de natuurlijke imperfectie en kunst, vervaardigen ze bewonderingswaardige lichtsculpturen die mensen weten te raken.

Eigenaar van Cala Kumquat, Thierry Verhoeven: van een gouden sinaasappel tot een droom die werkelijkheid wordt...

Thierry Verhoeven, een man die met hart en ziel werkt aan het waarmaken van zijn droom! Begin jaren 2000 ontdekte hij een sublieme mini citrusvrucht … de kumquat! Deze gouden sinaasappel werd het hoofdingrediënt van zijn toekomstige alcoholdrank, Cala Kumquat.

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs: het eco-powerkoppel achter de schermen van Gili Drinks

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs brachten Gili op de markt, een gemberdrank dat als enige drank in Europa zijn afval hergebruikt en het commercialiseert. Een enorme inspiratiebron voor wij wil investeren in duurzaamheid!

Sommelier Andy De Brouwer: de kurk waarop Les Eleveurs drijft

Een unieke combinatie van traditie, met een knipoog naar vandaag. De jonge, ambitieuze en gedreven sommelier Andy De Brouwer neemt ons mee doorheen de geschiedenis van het rustiek hotel en bistronomie Les Eleveurs.

Widukind Stockmans: de pracht en praal van Stockmansblauw

Ontdek het prachtige verhaal van Studio Piet Stockmans. Het verhaal van Belgisch handgemaakt porselein verheven tot een kunstvorm.

David Gotlib: Het zit hem in de details

Een man met een oeverloze passie en drang om als derde generatie Antwerpse diamantairs de wereld te veroveren: Pleased to meet you David Gotlib. On a mission to redefine Men's appearance!

Aperotime met de zusjes Claessens van The Mocktail Club

Wanneer Marie Claessens plots intolerant wordt aan alcohol, ontwikkelt ze een eigen lijn van Mocktails. Het blijkt een doorslaand succes. Vandaag timmeren de zusjes naarstig verder aan de weg in zowel binnen- als buitenland

“Antwerps wijndomein Oud Conynsbergh: waar de grenzen van het onmogelijke worden benaderd”

In deze reportage nemen wij jullie mee naar het prachtige Belgische wijndomein Oud Conynsbergh. Een verhaal van een ondernemende groep vrienden met de gezamelijke passie om de best mogelijke wijn te maken met respect voor zijn terroir en omgeving.

Raidillon, sportieve luxe met Belgisch erfgoed

Door zijn liefde voor de auto(koers) Fabien de Schaetzen werd Raidillon geboren. Ontdek het sportieve luxeverhaal achter van het merk dat vernoemd is naar de iconische bocht op het circuit van Spa Francorhamps.

Roger van Damme (Het Gebaar, 1* en Désirée): de slagroom op de taart die nooit af is…

Roger van Damme nam een sprong in duister bij het openen van zijn restaurant 'Het Gebaar', maar zoveel jaren en avonturen later is zijn zaak uitgegroeid tot een succesvolle zaak. Daarnaast Blaast Roger nieuw leven in het merk ‘Désiré de Lille’ waarbij hij de zoete beleving naar zijn gekende niveau tilt.

Clem Vanhee/Atelier185 - Van het juiste blad gesneden

Ontmoet de man, de legende achter Atelier185, Clem Van Hee. Pleased to meet you! Zijn missie? Het best mogelijke mes maken, voor de beste chefs! Zijn damascusstalen messen worden gewaardeerd en geliefd door de top van de gastronomische wereld.

Koken met een hoger doel: Filip Claeys van de Jonkman (2*) & oprichter The Northsea Chefs

Kom meer te weten over het carrièrepad van Chef Filip Claeys, eigenaar van het het tweesterrenrestaurent De Jonkman en oprichter van The NorthSeaChefs. Een prachtig initiatief waarbij Belgische chefs Belgische duurzame Belgische visserij promoten.

Dominique Persoone: Belgiës top chocolatier on a human mission

Ontdek het avontuur van Dominique Persoone. Een avontuur van een chef die zich ontplooide tot chocolatier. Een chocolatier met een hart op de juiste plaats! Met zijn chocoladefabriek in Congo help hij mee aan de lokale tewerkstelling en draagt hij zijn steentje bij aan de bescherming van de gorilla's.

Sir Kwinten: Een lokale zoektocht naar de ultieme product ervaring

Sommelier Yanick Dehandschutter vertelt openhartig over het verleden, het heden en de toekomst van zijn wijnrestaurant Sir Kwinten. Hij vertrekt vanuit het idee dat de co-creatie van chef en sommelier elkaar versterken. Centraal in zijn aanpak staat de keuze van het product.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x