Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs: het eco-powerkoppel achter de schermen van Gili Drinks

Een mix van kruidigheid en citrus met een vleugje zoetigheid. Dit is wat je kan verwachten van het heerlijk gember drankje, Gili. Met het prachtig design van hun fles kunnen ze niet anders dan opvallen tussen de andere marktspelers. Wij hadden alvast het genoegen om een zeer leuk interview af te nemen van de oprichters van Gili,  Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs, een jong, dynamisch, en gepassioneerd koppel met een duidelijke missie. Pleased to meet you!

Kunnen jullie in het kort de historiek van jullie zaak/product uitleggen?

Enzo: Het begon allemaal als een huisgemaakt product. Mijn moeder houdt ontzettend veel van gember en studeerde Jamu, traditionele Indonesische geneeskunde. Tijdens de wintermaanden dronk ik het elixer samen met Gaëlle om ons beter te voelen en ons immuunsysteem te verbeteren. Toen kwam COVID ... meer en meer mensen zochten naar gember en honing, maar er waren nog niet veel alternatieven op de markt. Oftewel was het te geconcentreerd in gember of het was te zoet. Daar zagen we de kans om een natuurlijke en vitaliserende gemberdrank te maken met een goed evenwicht tussen de zuurtegraad, de zoetheid (maar zonder suiker) en een hoge concentratie van gember. Zo werd Gili geboren. De naam symboliseert de energieke kracht van [GI]nger vermengd met de pittigheid van [LI]mon & een kusje honing.

Kunnen jullie uitleggen waarom gember zo goed is voor onze gezondheid?

Enzo: Gember is bekend om de actieve stof gingerol. Dit bestanddeel is zeer goed voor de bloedsomloop en verbetert het immuunsysteem. Er zijn ook steeds meer mensen die intolerant zijn voor glucose, fructose, gluten, lactose. Ook daar heeft gingerol een positieve invloed op. Gaëlle is bijvoorbeeld intolerant aan knoflook, fructose en lactose en sinds we regelmatig Gili drinken, kan ik me niet herinneren dat Gaëlle nog zoveel last heeft gehad als ervoor. Hetzelfde geldt voor mij, en dat zeg ik niet omdat ik in gember geloof of omdat ik van Gili hou, maar in de winter was ik altijd ziek. Vraag maar aan mijn vrienden van de middelbare school. Sinds ik Gili drink, misschien is het psychologisch, misschien niet, maar ik ben de afgelopen 2 winters niet meer ziek geweest.

Als je zegt dat je regelmatig Gili drinkt, hoe vaak bedoel je dan?

Gaëlle: We drinken het minstens een keer per dag, meestal beginnen we onze dag met een shot Gili. Het geeft een goede kick en het houdt ons zo ook een beetje weg van koffie. Overdag drink ik Gili altijd met water, gewoon om een beetje smaak toe te voegen. Ik denk er anders niet aan om water te drinken. Je kan het ook perfect toevoegen aan je thee. Dat is eigenlijk de beste manier om het te drinken als je ziek bent, een shotje in de ochtend en in je thee.

Enzo: Je kan er trouwens ook mee koken, echt geweldig! Ik heb 6 jaar van mijn leven in Azië gewoond en daar deed ik Gili bij gebakken rijst, maar je kan het ook gebruiken om kip mee te glaceren. Het geeft een lekkere pittige en Aziatische smaak aan jouw gerechten.

Gaëlle: Gember staat bekend als een Aziatische specerij, maar niet iedereen houdt van Aziatisch eten. In Gili zit ook veel citrus. Daardoor is het niet de Aziatische smaak die het gerecht overheerst, maar is het meer een vleugje kruidigheid met veel citrus. Het is eigenlijk ook heel Europees

Kunnen jullie uitleggen waarom jullie product onderscheidend is van de rest?

Gaëlle: Ik denk dat wij ons vooral onderscheiden omdat wij geen geraffineerde suikers gebruiken. In de plaats daarvan gebruiken wij honing, wat ook nog eens een antibacteriële werking heeft en uiteraard gezonder is. Wij volgen de productie van Gili trouwens op de voet op. We staan in voor een artisanaal product, waarbij we alles zelf maken. We kopen geen voorgeperste ingrediënten, maar het meest unieke aspect van ons product is toch wel dat wij een oplossing hebben gevonden om het zero food waste te maken. Al het pulp dat uit de productie voortkomt, hergebruiken we en drogen we als basis voor onze heerlijke Gember-citroen thee, die trouwens midden mei op de markt komt. 

Hoe hebben jullie de lancering van Gili op de markt ervaren? 

Gaëlle: Ik heb het als een echt avontuur ervaren omdat we beide nog ander werk hadden  op het moment dat we Gili lanceerden. We hebben de lancering wat overhaast waardoor het heel hectisch was, maar toch ook heel erg opwindend. We sliepen zeer weinig, maar dat gebrek aan slaap voel je niet als je zo enthousiast bent over iets. Het is écht onze passie! We waren zo blij toen de eerste bestellingen binnen kwamen, ons harde werk was niet voor niets. Het was een ontzettend spannend avontuur!

Enzo: Ik denk niet dat ik het beter had kunnen samenvatten dan Gaëlle. Het was echt een hele voldoening om te weten dat onze harde werk heeft geloond. We hebben Gili inderdaad eerst gecombineerd met ons oude werk totdat we besloten om er de volle 200% voor te gaan. Dat was het moment waarop we startten met het commercialiseren van Gili. Het was gewoonweg een geweldige prestatie en een geweldig gevoel. Alles wat we nu hebben, hebben we aan onszelf te danken en alleen aan onszelf. Ga er gewoon voor en doe wat je kunt!

Van wie of wat hebben jullie het meeste geleerd?

Gaëlle: We zijn erg complementair en dat is misschien een heel typisch antwoord, maar ik denk dat we veel van elkaar hebben geleerd, omdat we twee verschillende rollen spelen, maar toch dezelfde passie en hetzelfde werk delen. Enzo heeft meer aanleg voor het gestructureerde, operationele en financiële aspect. Hij doet ook het grootste deel van de productie zelf, samen met onze producent in Wallonië. Ik ben meer de creatieve geest en focus mij meer op het marketing gedeelte van de zaak. 

Enzo: Ik heb veel geleerd van Gaëlle sinds we begonnen zijn met Gili. Ze kan heel hard zijn, hard in verkoop, contracten en onderhandelingen. Ze moet altijd kunnen onderhandelen. Ze zal nooit een kans laten liggen en dat is iets wat ik geleerd heb van Gaëlle. Niet stoppen!

Wat zouden jullie nu niet meer opnieuw doen?

Enzo: Zoals Gaëlle daarnet vertelde, hebben we ons wat overhaast. We waren ontzettend enthousiast om Gili aan de wereld te presenteren. Daarnaast is er ook veel concurrentie aan het ontstaan in de wereld van gemberdrank, maar dankzij onze toegevoegde waarde blijven wij een unieke speler op de markt. Er zit veel goed denkwerk achter ons product: zero waste, zonder geraffineerde suikers, ... Ik denk dat als we het opnieuw zouden doen, we iets meer tijd zouden nemen zodat alles gestructureerd en gepland zou zijn vanaf het begin.

Wat zouden jullie sneller gedaan hebben?

Gaëlle: Onze theelijn sneller lanceren. Deze wordt pas in mei op de markt gebracht omdat het een heel proces is zowel op vlak van logistiek als productie. We moeten al onze productiestappen behouden zodat we genoeg pulp hebben om de thee te commercialiseren. Dit hadden we graag op voorhand uitgewerkt zodat we het min of meer op hetzelfde moment konden lanceren. Zo is het voor de consument ook gemakkelijker om ons hele verhaal te begrijpen.

Enzo: Het is ook belangrijk te weten dat wij de eerste drank zijn in Europa die al zijn afval hergebruikt, het commercialiseert en niet gewoon gebruikt om er kunstmest van te maken. We maken er een echt product van. We creëren waarde vanuit ons afval.



Op welke verwezenlijking zijn jullie het meeste fier?

Gaëlle: Ik denk dat het hele thee verhaal iets heel unieks is. Veel merken maken een product maar denken niet na over de gevolgen van hun productie. We zien steeds meer merken die wel nadenken over duurzaamheid zoals het implementeren van vervangende producten voor plastic, maar we zien niet veel merken in de voedings- en drankenindustrie die nadenken over een verder leven van hun productieafval. Ik denk dat dit iets is waar we heel trots op kunnen zijn, dat we een oplossing hebben gevonden om geen voedselverspilling te hebben. 

Enzo: Gewoon het hele concept dat we gecreëerd hebben, dat we niet gewoon nog een product op de markt hebben gebracht. We hopen ook dat anderen zullen volgen, want er zijn zoveel dingen mogelijk met afval, het is ongelooflijk! Sinds we met Gili begonnen zijn, hebben we al 3 of 4 toepassingen bedacht voor het hergebruik van ons afval. Ik weet zeker dat andere bedrijven ook iets kunnen realiseren uit hun afval, maar dat ze gewoon niet weten dat er zoveel leuke mogelijkheden zijn.

Welk advies zouden jullie jouw jongere zelf of beginnend ondernemer geven?

Enzo: Het belangrijkste is dat je er echt voor moet gaan, je niet moet inhouden, niet moet denken aan zekerheid, jouw carrière... Elke ervaring is een geweldige ervaring, zelfs als het toch niet dat succes wordt dat je had gehoopt. We zijn er zelf ook niet zeker van dat Gili op lange termijn zal werken, maar we hebben onze passie gevolgd. Ga er dus echt voor, doe alles wat je kunt en kijk dan of het ergens toe leidt, maar houd je niet in om te proberen.  Hoe vaak horen we mensen wel niet zeggen: ik wil dit, dit en dit, maar, maar, maar... Hoe meer je wacht, hoe moeilijker het zal zijn. Dan krijg je bv. een promotie of loonsverhoging op je werk, dan denk je aan het hebben van een gezin, dan ben je al snel 30-35 jaar, heb je kinderen en dat is niet wanneer je je werk gaat opzeggen. En zo blijf je maar uitstellen. Hoe langer je wacht, hoe langer je lijst gaat worden.

Gaëlle: Als je ergens echt gepassioneerd over bent, volg dan je passie en ga ervoor, zoals wij gedaan hebben met onze passie voor gember. Als je gepassioneerd bent werk je graag voor de volle 200% en dan werk je ook met veel plezier. Dat is het allerbelangrijkste! We hebben ook zoveel meer geleerd uit onze ervaring met Gili dan we al geleerd hadden uit ons vorig werk en studies.


Wat is jullie grote volgende doel business en/of privé? 

Enzo: Ik denk dat onze volgende grote stap is om de productie te vergroten, terwijl we trouw blijven aan onze bedrijfsvisie. Ambachtelijk zijn en geen afval hebben, in tegenstelling tot vele andere bedrijven in de drankindustrie. We willen in staat te zijn om meer Gili's per maand te maken en tegelijkertijd trouw te blijven aan onze duurzaamheid.


Meer items Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs: het eco-powerkoppel achter de schermen van Gili Drinks

Pierre Marcolini: De "ambachtsman" van de chocolade die een wereldspeler werd door de wereld van de Belgische chocolade opnieuw uit te vinden.

We waren blij als een kind toen we de uitnodiging ontvingen voor een interview met Monsieur Marcolini zelf, één van de beste patissiers en chocolatiers van het land. De man heeft zijn wereldwijde chocolade-imperium opgebouwd in slechts een paar decennia. Het is tijd om de balans op te maken van zijn leven en met hem vooruit te kijken. Creatief meesterbrein, selfmade man, ondernemer en innovator: pleased to meet you : Pierre Marcolini!

Imperial Heritage Caviar: een verhaal van passie en traditie

Al eeuwenlang zien we kaviaar als symbool van luxe en verfijning, daarom wordt het ook wel het zwarte goud genoemd. Enerzijds vervuiling maar ook overbevissing, omwille van een stijgende vraag naar kaviaar, zorgden ervoor dat de populatie van steur in het wild snel achteruit ging. Een 20-tal jaar geleden bracht een nieuwe wetgeving hier verandering in en verdween kaviaar van de kaart in de meeste restaurants. Het was een uitdaging om terug tot die authentieke smaak van weleer te komen, maar passie gecombineerd met traditie werd het succesvol recept van Imperial Heritage Caviar. Op een duurzame wijze slaagden ze erin om deze delicatesse terug op het menu te zetten en werd het populairder dan ooit tevoren.

Guillaume Lambrecht, de ziel en spirit van Deluxe Distillery

Maak kennis met Guillaume Lambrecht, de persoon die achter de schermen van het Belgische bedrijf Deluxe Distillery ervoor zorgt dat alles in kannen en kruiken is. De kriebel voor het zelfstandig ondernemen brachten hem enkele jaren terug bij Deluxe Distillery en sindsdien is hij niet meer weg te denken bij de Belgische spirits branche.

Kaasaffineurs Van Tricht: Een gerijpte passie voor kaas

Ambachtelijk gerijpte kazen met een unieke smaak en verhaal! De Van Tricht familie is een familie met al meer dan 50 jaar een passie voor kaas. Hun zaak die al drie generaties bestaat, verkoopt producten die binnen- en buitenland kunnen bekoren. Frederic Van Tricht neemt ons mee door de rijke geschiedenis van zijn familiezaak en vertelt je meer over zijn unieke kazen. Pleased to meet you!

Johan Van Dyck, de man die met Seefbier de geschiedenis van het bier in Antwerpen herschrijft!

Aangespoeld in Antwerpen op het eilandje, tussen het Havenhuis en het MAS in Antwerpen, zwieren we de deur open van de über gezellige onafhankelijke brouwerij van Antwerpen. Het stoomt er letterlijk en figuurlijk van de bedrijvigheid wanneer we afspraak hebben met Johan Van Dyck, oprichter en bezieler van de Antwerpse Brouw Compagnie. Vader, Echtgenoot, Marketeer (van het jaar) maar vooral bierliefhebber in hart en nieren. Een prachtig verhaal van gedreven entrepreneurship.

Heighlon: high-end tailoring met een persoonlijke touch

Altijd al gedroomd van een kostuum en schoenen op maat? Heighlon gebruikt de allernieuwste digitale tools en een persoonlijke benadering om jouw ideeën tot leven te brengen. Pleased to meet you: Christophe Hautier, oprichter en bezieler van dit Belgisch bedrijf!

Niyona: Brusselse topkwaliteit in tailormade lederwaren

Dat Brussel bruist van creativiteit hoeft al langer geen betoog. De internationale vibe die er hangt resoneert vandaag meer dan ooit over de landsgrenzen met dank aan o.a. Stromae en Angèle. Tegen deze creatieve setting, brengen wij jullie vandaag het verhaal van het Brussels Creative duo Nina Bodenhorst en Jonathan Wieme, of kortweg Niyona. Zij bedenken en vervaardigen in house lederwaren die gegeerd zijn bij o.a. de top van Belgische gastronomie.

Ellen Lambrix: de creatieve duizendpoot achter de schermen van Atelier Alixe

Geïnspireerd op de namen van haar dierbaren, lanceerde Ellen Lambrix het kersverse Atelier Alixe. De nadruk ligt hier op de X. Het kan staan voor iets geheim, mysterieus, maar ook voor een kus. Ook in het creatief concept schuilt een mysterie, namelijk haar eigen morsecode met een twist: de X-code! Met hart en ziel maakt Ellen juwelen met een geheime boodschap die jouw mooiste herinneringen vertalen naar iets tastbaar. Pleased to meet you, Ellen!

Dierendonck: daar is vlees in de kuip

De kracht van Dierendonck en de smaak van hun vlees zit hem in drie kernwoorden. Ambacht, terroir en passie. Hendrik en zijn vader Raymond Dierendonck groeiden de afgelopen jaren uit tot dé referentie als het gaat over vlees.

Conte Negroni, de Belgische bitterzoete aperitief met een knipoog naar de roaring 20s

Negroni, afkomstig uit Italië, maar nu in een nieuw jasje gestoken. Ready-to-serve waarvan de drie ingrediënten ambachtelijk worden bereid in België. Maak kennis met Stefaan Maes, de man die op missie is om de Belgen massaal aan de Negroni te krijgen. Pleased to meet you!

Julémont horloges: when function follows form

Als kind was hij altijd al gefascineerd door esthetiek. Dit vertaalde zich in de studie fotografie, waar hij zijn passie voor kunst en zijn zoektocht naar schoonheid ten volle kon combineren. Ontmoet Bernard Julémont, de gepassioneerde ondernemer achter het gelijknamige Belgische luxe horlogemerk. Wij nemen u mee op een reis door het verhaal van zijn niet aflatende streven naar het beste design, esthetiek en elegantie.

Annabelle en Tom: hun passie voor bloemen en schoonheid bracht hen op het transformerend pad van Sensui

Tom De Houwer en Annabelle Ladrière zijn de drijvende krachten achter het Belgische Floral Art concept Sensui. Vlaamse bloemenkunst to the next level. Ontdek hier het verhaal van twee gepassioneerde mensen. Een verhaal over bloemen, schoonheid, creatie en ondernemerschap.

Ilse De Vis: de wilde ziel achter Wild Moon

Wild Moon staat ook voor alles wat je dichter bij jezelf brengt. Rustmomentjes, puurheid, de liefde voor jezelf, the little things in life.

Goedel Vermandere en Jan Arickx zijn de bezielers van Coup-de-foudre en creëren unieke, inspirerende lichtobjecten

Met een passie voor de schoonheid van de natuurlijke imperfectie en kunst, vervaardigen ze bewonderingswaardige lichtsculpturen die mensen weten te raken.

Eigenaar van Cala Kumquat, Thierry Verhoeven: van een gouden sinaasappel tot een droom die werkelijkheid wordt...

Thierry Verhoeven, een man die met hart en ziel werkt aan het waarmaken van zijn droom! Begin jaren 2000 ontdekte hij een sublieme mini citrusvrucht … de kumquat! Deze gouden sinaasappel werd het hoofdingrediënt van zijn toekomstige alcoholdrank, Cala Kumquat.

Glaces Franklin: een Belgisch succesverhaal dat smaakt naar meer!

Glaces Franklin, ontstaan uit een gepassioneerde droom: het ontketenen van een ware smaakrevolutie door terug te keren naar ambachtelijke en authentieke smaken. Een artisanale ervaring zónder toegevoegde suikers en bereid met de allerbeste lokale ingrediënten.

Sommelier Andy De Brouwer: de kurk waarop Les Eleveurs drijft

Een unieke combinatie van traditie, met een knipoog naar vandaag. De jonge, ambitieuze en gedreven sommelier Andy De Brouwer neemt ons mee doorheen de geschiedenis van het rustiek hotel en bistronomie Les Eleveurs.

Widukind Stockmans: de pracht en praal van Stockmansblauw

Ontdek het prachtige verhaal van Studio Piet Stockmans. Het verhaal van Belgisch handgemaakt porselein verheven tot een kunstvorm.

David Gotlib: Het zit hem in de details

Een man met een oeverloze passie en drang om als derde generatie Antwerpse diamantairs de wereld te veroveren: Pleased to meet you David Gotlib. On a mission to redefine Men's appearance!

Aperotime met de zusjes Claessens van The Mocktail Club

Wanneer Marie Claessens plots intolerant wordt aan alcohol, ontwikkelt ze een eigen lijn van Mocktails. Het blijkt een doorslaand succes. Vandaag timmeren de zusjes naarstig verder aan de weg in zowel binnen- als buitenland

“Antwerps wijndomein Oud Conynsbergh: waar de grenzen van het onmogelijke worden benaderd”

In deze reportage nemen wij jullie mee naar het prachtige Belgische wijndomein Oud Conynsbergh. Een verhaal van een ondernemende groep vrienden met de gezamelijke passie om de best mogelijke wijn te maken met respect voor zijn terroir en omgeving.

Raidillon, sportieve luxe met Belgisch erfgoed

Door zijn liefde voor de auto(koers) Fabien de Schaetzen werd Raidillon geboren. Ontdek het sportieve luxeverhaal achter van het merk dat vernoemd is naar de iconische bocht op het circuit van Spa Francorhamps.

Roger van Damme (Het Gebaar, 1* en Désirée): de slagroom op de taart die nooit af is…

Roger van Damme nam een sprong in duister bij het openen van zijn restaurant 'Het Gebaar', maar zoveel jaren en avonturen later is zijn zaak uitgegroeid tot een succesvolle zaak. Daarnaast Blaast Roger nieuw leven in het merk ‘Désiré de Lille’ waarbij hij de zoete beleving naar zijn gekende niveau tilt.

Clem Vanhee/Atelier185 - Van het juiste blad gesneden

Ontmoet de man, de legende achter Atelier185, Clem Van Hee. Pleased to meet you! Zijn missie? Het best mogelijke mes maken, voor de beste chefs! Zijn damascusstalen messen worden gewaardeerd en geliefd door de top van de gastronomische wereld.

Koken met een hoger doel: Filip Claeys van de Jonkman (2*) & oprichter The Northsea Chefs

Kom meer te weten over het carrièrepad van Chef Filip Claeys, eigenaar van het het tweesterrenrestaurent De Jonkman en oprichter van The NorthSeaChefs. Een prachtig initiatief waarbij Belgische chefs Belgische duurzame Belgische visserij promoten.

Dominique Persoone: Belgiës top chocolatier on a human mission

Ontdek het avontuur van Dominique Persoone. Een avontuur van een chef die zich ontplooide tot chocolatier. Een chocolatier met een hart op de juiste plaats! Met zijn chocoladefabriek in Congo help hij mee aan de lokale tewerkstelling en draagt hij zijn steentje bij aan de bescherming van de gorilla's.

Sir Kwinten: Een lokale zoektocht naar de ultieme product ervaring

Sommelier Yanick Dehandschutter vertelt openhartig over het verleden, het heden en de toekomst van zijn wijnrestaurant Sir Kwinten. Hij vertrekt vanuit het idee dat de co-creatie van chef en sommelier elkaar versterken. Centraal in zijn aanpak staat de keuze van het product.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x