“Antwerps wijndomein Oud Conynsbergh: waar de grenzen van het onmogelijke worden benaderd”

10 jaar geleden, dat moet het zo wat geweest zijn. Een groep boezemvrienden besliste om in het Antwerpse Boechout een wijngaard aan te leggen. Een bende dromers werden ze genoemd. Maar wie had ooit gedacht dat, 10 jaar later, Oud Conynsbergh 1 van de pioniers zou worden op vlak van Belgische wijnbouw? We nemen jullie graag mee in hun verhaal dat wordt verteld door Kris Van de Sompel, algemeen directeur van Wijndomein Oud Conynsbergh.

Kris, eerst en vooral bedankt dat wij jou mogen komen bezoeken op dit prachtige domein. Heerlijk om te zien wat de Belgische wijnbouw te bieden heeft. Kan je mij misschien wat meer vertellen over jullie ontstaansgeschiedenis? Ik veronderstel dat dit een werk is van jaren vakmanschap.

Kris: “Met de oprichting van Wijndomein Oud Conynsbergh gaat de droom van 8 vrienden uit Boechout in vervulling. Het startte met een ambitieus plan. Ze documenteerden zich en lieten zich niet ontmoedigen door tegenkantingen. De vrienden volgden een opleiding in de wijnbouw en creëerden een gloednieuw wijndomein. De eerste aanplant gebeurde in 2014. De acht vrienden namen de zorg voor de wijngaarden voor hun rekening en legden hun hart en ziel in dit project. Zo willen zij het wijnverleden van de regio nieuw leven inblazen. Al in de 16de eeuw waren er in omgeving immers al wijnranken aanwezig. "Wijndomein Oud Conynsbergh is een van de meest veelbelovende wijndomeinen van het land", zo werd al meer dan eens door kenners en wijnjournalisten opgemerkt. Uitsluitend klassieke druiven die met een minimum aan gewasbeschermingsmiddelen worden geteeld op een geologisch uitzonderlijke bodem. De vinificatie gebeurt op verschillende manieren, onder meer met endogene gisten en fermentatie op hout. "Deze Auxerrois is de beste die ik al geproefd heb" merkte een Franse oenologe op. Dat geeft al aan dat de lat hoog ligt. Wat nog opmerkelijker is, het niveau wordt ook bereikt. Vandaag kunnen de wijnen van het domein al op heel wat appreciatie en erkenning rekenen van verschillende toprestaurants, sommeliers en recensenten.  

In 2014 dus hebben we onze eerste aanplant gedaan. Onze eerste normale oogst kwam 3 jaar later, in 2017. Een goed jaar, maar daarna kwam 2018, het jaar waarin we zowel kwaliteit en volume konden aanbieden. We hadden dat jaar enorm goed geoogst en daar konden we in 2020 de vruchten van plukken. De wijnen van 2018 waren namelijk vorig jaar in verkoop. Ondanks COVID mogen we zeker niet klagen wat betreft onze verkoopcijfers. Een interessant gegeven is ook dat we in 2017 en 2018 eigenlijk nog maar relatief weinig schuimwijnen hadden gemaakt, iets waar we tot op heden wel in geëvolueerd zijn.”

Wat was het persoonlijk parcours van de eigenaar?

Lode Van den Brande is al meer dan 40 jaar ondernemer. Aandacht voor innovatie en kwaliteit kenmerken zijn hele loopbaan. Op jonge leeftijd was hij al sterk geïnteresseerd in wijn. Hij startte de opleiding in 2011. Vooral het doortrekken van het natuurlijke aspect, van de wijngaard tot in de kelder, is een bijzondere drijfveer. Het verder uitbouwen van alle aspecten die hiermee te maken hebben, zoals houtkeuze e.a. moeten regionaal verankerd worden om zo tot een echte Antwerpse wijn van topkwaliteit te komen.

Zijn er dingen die je geleerd hebt in het verleden waardoor je nu op een andere manier gaat produceren?

Kris: “Zeker. Zo hebben we geleerd dat we moeten leren luisteren naar wat er in de wijngaard gebeurt. We hebben besloten om naar natuurlijke gisting over te schakelen. Dit brengt misschien wat risico’s met zich mee, maar het zorgt ervoor dat we Oud Conynsbergh naar een nog hoger niveau kunnen tillen.”

Kan je mij wat meer vertellen over jullie belangrijkste druivenrassen? Ik had begrepen dat jullie zowel pinot noir, auxerrois, gamay en chardonnay te bieden hebben?

Kris: “Klopt. Onze wijngaard bestaat uit ongeveer 35% auxerrois, meer dan 20% pinot noir, 15% chardonnay, wat pinot blanc en hier en daar wat andere rassen.

Hoe groot is jullie wijndomein? Hoeveel hectare hebben jullie in aanplant staan?

Kris: “We hebben momenteel 9 hectare in productie en 10 hectare in aanplant. We denken er zeker aan om later verder uit te breiden, maar eerst willen we ervoor zorgen dat de basis 100% goed zit.

Wat is jullie filosofie rond het bedrijf en de producten?

Kris: We kiezen heel bewust voor natuurlijke wijnbouw. We beheren het domein zonder herbiciden of insecticiden en met een minimale impact op het milieu. Enkel zo kan de bodem maximaal zijn invloed laten gelden. De Vlaamse landwijnen worden gekenmerkt door een grote frisheid. Die herken je ook in de wijnen van Oud Conynsbergh. Ze hebben een mooie natuurlijke aciditeit, een laag alcoholgehalte en aroma’s vol finesse.

Om het even over jullie profilering in de markt te hebben, klopt het dat jullie zich willen profileren als een biologische of biodynamische wijn?

Kris: “Dat klopt, maar we willen hier niet extreem in gaan. We geven de nodige informatie mee op onze labels, maar we willen ons niet steevast profileren als een biologische wijn. Voor ons is het vooral belangrijk om iets goeds op de markt te brengen. We willen experimenteren, en daar passen de biodynamische principes zeker bij.”

Jullie concurrentie of ‘benchmark’ ligt vooral in het buitenland, in gelijksoortige gebieden met gelijksoortige druiven. Maar, iedere regio heeft zijn eigen terroir en eigen expressie van druiven. In welke mate is het mogelijk om met andere regio’s te vergelijken?

Kris: “Je hebt inderdaad gelijk dat een terroir verschilt van klimaat tot klimaat. Maar je gaat altijd streven naar een profiel van wijnen dat gelijkaardig is aan andere wijnen. Zo gaan we hier niet snel vergelijken met een profiel uit Toscane, maar eerder met een profiel uit het Noorden van Bourgogne of Duitsland. Voor schuimwijnen geldt exact hetzelfde. We gaan ons niet zozeer vergelijken met Cava of Crémant, maar eerder met wijnen die een lange tijd in de kelder hebben gelegen en aldus een fijne pareling geven. 

Wat betreft jullie doelgroep, kan je mij iets meer vertellen over de ideale consument van Oud Conynsbergh?

Kris: “Onze doelgroep zijn mensen die op het gebied van voeding een product zoeken die eruit springt. Dit zowel op basis van kwaliteit als geschiedenis. Het zijn ook mensen die graag iets meer betalen voor een product die een een unieke expressie heeft. Mensen die een extraatje willen spenderen om leuke, lekkere en lokale producten te kopen.”

Jullie doelgroep is uiteraard ook de horeca, en niet van de minste. Zo werken jullie samen met topchefs zoals Roger van Damme. Kan je ons nog wat namen geven?

Kris: “Naast bekende namen zoals Roger van Damme, werken we ook samen met restaurant Het Zilte, Het Gerecht... Maar ook met nieuwe restaurants. Vaak zijn dit jonge koks die graag met biologische producten werken en graag ietwat meer willen betalen voor een lokaal product. Eén van deze nieuwe namen is bijvoorbeeld ‘Les Années Folles’. Voor mij is dat één van de meest veelbelovende personen in de horeca.”

Welke positieve woorden krijgen jullie zo allemaal van chefs en sommeliers?

Kris: “Vooral de ‘pairing’ lijkt men te appreciëren. Oud Conynsbergh zit met een bepaalde intensiteit van smaken die de meeste Belgische wijnen niet hebben. Daarnaast merken we ook dat chefs vaak naar ons toe komen omdat ze trots zijn op de eigen regio. Een laatste troef is dat we luisteren naar de wensen van de chef. We laten hen vaak proeven en vragen om feedback. Op die manier zijn we zelfs in staat om die wijn aan te bieden die past bij van het profiel en de manier van werken van de chef. 


Om het even over eigen land te hebben, hoe zie jij de evolutie van de Belgische wijnbouw?

Kris: “Er is zeker toekomst in de Belgische wijnbouw, maar momenteel is de knowhow er nog niet zoals wijnproducerende landen met een langere historiek. Men gaat uit van het principe ‘Wij Belgen doen het wel goed’, maar dat is een verkeerde stelling. Er moet nog wat gebeuren op het gebied van begeleiding naar wijnbouw toe en commercialisatie.

Kris, we kunnen er natuurlijk niet om heen: de komst van Corona. Wil je hier wat over kwijt?

Kris: “Corona heeft op iedereen een impact gehad, dus ook op ons. Hoewel we wel merken dat er ook een positief puntje aan het verhaal is, namelijk dat mensen meer dan ooit de eigen regio zijn gaan ontdekken. Ik kan dus ook zeker meedelen dat er nog nooit zoveel interesse is geweest in de Belgische wijnbouw, wat wij natuurlijk alleen maar kunnen toejuichen.”

Hoe belangrijk is lokale verankering voor jullie?

Kris: “Niet alleen het terroir, de Boechoutse bodem, betekent bijzonder veel voor dit domein, maar ook de lokale natuurlijke gisten en werken met Belgische eik zijn enorm belangrijk. Zonder deze locatie zouden we niet hetzelfde kunnen bereiken.” 

Tot slot heb ik nog een laatste vraag. Als je in 1 wervende zin zou moeten vertellen waarom je de wijn van Oud Conynsbergh zeker moet geproefd hebben, wat zou die dan zijn?

Even blijft het stil. Kris wil duidelijk ieder woord op de juist plaats. Uiteindelijk komt hij met volgende prachtige afsluiter:

“De beste producten worden altijd gemaakt waar de grenzen van het onmogelijke worden benaderd. Dat is exact wat wij met Oud Conynsbergh doen.”





Meer items “Antwerps wijndomein Oud Conynsbergh: waar de grenzen van het onmogelijke worden benaderd”

Pierre Marcolini: De "ambachtsman" van de chocolade die een wereldspeler werd door de wereld van de Belgische chocolade opnieuw uit te vinden.

We waren blij als een kind toen we de uitnodiging ontvingen voor een interview met Monsieur Marcolini zelf, één van de beste patissiers en chocolatiers van het land. De man heeft zijn wereldwijde chocolade-imperium opgebouwd in slechts een paar decennia. Het is tijd om de balans op te maken van zijn leven en met hem vooruit te kijken. Creatief meesterbrein, selfmade man, ondernemer en innovator: pleased to meet you : Pierre Marcolini!

Imperial Heritage Caviar: een verhaal van passie en traditie

Al eeuwenlang zien we kaviaar als symbool van luxe en verfijning, daarom wordt het ook wel het zwarte goud genoemd. Enerzijds vervuiling maar ook overbevissing, omwille van een stijgende vraag naar kaviaar, zorgden ervoor dat de populatie van steur in het wild snel achteruit ging. Een 20-tal jaar geleden bracht een nieuwe wetgeving hier verandering in en verdween kaviaar van de kaart in de meeste restaurants. Het was een uitdaging om terug tot die authentieke smaak van weleer te komen, maar passie gecombineerd met traditie werd het succesvol recept van Imperial Heritage Caviar. Op een duurzame wijze slaagden ze erin om deze delicatesse terug op het menu te zetten en werd het populairder dan ooit tevoren.

Guillaume Lambrecht, de ziel en spirit van Deluxe Distillery

Maak kennis met Guillaume Lambrecht, de persoon die achter de schermen van het Belgische bedrijf Deluxe Distillery ervoor zorgt dat alles in kannen en kruiken is. De kriebel voor het zelfstandig ondernemen brachten hem enkele jaren terug bij Deluxe Distillery en sindsdien is hij niet meer weg te denken bij de Belgische spirits branche.

Kaasaffineurs Van Tricht: Een gerijpte passie voor kaas

Ambachtelijk gerijpte kazen met een unieke smaak en verhaal! De Van Tricht familie is een familie met al meer dan 50 jaar een passie voor kaas. Hun zaak die al drie generaties bestaat, verkoopt producten die binnen- en buitenland kunnen bekoren. Frederic Van Tricht neemt ons mee door de rijke geschiedenis van zijn familiezaak en vertelt je meer over zijn unieke kazen. Pleased to meet you!

Johan Van Dyck, de man die met Seefbier de geschiedenis van het bier in Antwerpen herschrijft!

Aangespoeld in Antwerpen op het eilandje, tussen het Havenhuis en het MAS in Antwerpen, zwieren we de deur open van de über gezellige onafhankelijke brouwerij van Antwerpen. Het stoomt er letterlijk en figuurlijk van de bedrijvigheid wanneer we afspraak hebben met Johan Van Dyck, oprichter en bezieler van de Antwerpse Brouw Compagnie. Vader, Echtgenoot, Marketeer (van het jaar) maar vooral bierliefhebber in hart en nieren. Een prachtig verhaal van gedreven entrepreneurship.

Heighlon: high-end tailoring met een persoonlijke touch

Altijd al gedroomd van een kostuum en schoenen op maat? Heighlon gebruikt de allernieuwste digitale tools en een persoonlijke benadering om jouw ideeën tot leven te brengen. Pleased to meet you: Christophe Hautier, oprichter en bezieler van dit Belgisch bedrijf!

Niyona: Brusselse topkwaliteit in tailormade lederwaren

Dat Brussel bruist van creativiteit hoeft al langer geen betoog. De internationale vibe die er hangt resoneert vandaag meer dan ooit over de landsgrenzen met dank aan o.a. Stromae en Angèle. Tegen deze creatieve setting, brengen wij jullie vandaag het verhaal van het Brussels Creative duo Nina Bodenhorst en Jonathan Wieme, of kortweg Niyona. Zij bedenken en vervaardigen in house lederwaren die gegeerd zijn bij o.a. de top van Belgische gastronomie.

Ellen Lambrix: de creatieve duizendpoot achter de schermen van Atelier Alixe

Geïnspireerd op de namen van haar dierbaren, lanceerde Ellen Lambrix het kersverse Atelier Alixe. De nadruk ligt hier op de X. Het kan staan voor iets geheim, mysterieus, maar ook voor een kus. Ook in het creatief concept schuilt een mysterie, namelijk haar eigen morsecode met een twist: de X-code! Met hart en ziel maakt Ellen juwelen met een geheime boodschap die jouw mooiste herinneringen vertalen naar iets tastbaar. Pleased to meet you, Ellen!

Dierendonck: daar is vlees in de kuip

De kracht van Dierendonck en de smaak van hun vlees zit hem in drie kernwoorden. Ambacht, terroir en passie. Hendrik en zijn vader Raymond Dierendonck groeiden de afgelopen jaren uit tot dé referentie als het gaat over vlees.

Conte Negroni, de Belgische bitterzoete aperitief met een knipoog naar de roaring 20s

Negroni, afkomstig uit Italië, maar nu in een nieuw jasje gestoken. Ready-to-serve waarvan de drie ingrediënten ambachtelijk worden bereid in België. Maak kennis met Stefaan Maes, de man die op missie is om de Belgen massaal aan de Negroni te krijgen. Pleased to meet you!

Julémont horloges: when function follows form

Als kind was hij altijd al gefascineerd door esthetiek. Dit vertaalde zich in de studie fotografie, waar hij zijn passie voor kunst en zijn zoektocht naar schoonheid ten volle kon combineren. Ontmoet Bernard Julémont, de gepassioneerde ondernemer achter het gelijknamige Belgische luxe horlogemerk. Wij nemen u mee op een reis door het verhaal van zijn niet aflatende streven naar het beste design, esthetiek en elegantie.

Annabelle en Tom: hun passie voor bloemen en schoonheid bracht hen op het transformerend pad van Sensui

Tom De Houwer en Annabelle Ladrière zijn de drijvende krachten achter het Belgische Floral Art concept Sensui. Vlaamse bloemenkunst to the next level. Ontdek hier het verhaal van twee gepassioneerde mensen. Een verhaal over bloemen, schoonheid, creatie en ondernemerschap.

Ilse De Vis: de wilde ziel achter Wild Moon

Wild Moon staat ook voor alles wat je dichter bij jezelf brengt. Rustmomentjes, puurheid, de liefde voor jezelf, the little things in life.

Goedel Vermandere en Jan Arickx zijn de bezielers van Coup-de-foudre en creëren unieke, inspirerende lichtobjecten

Met een passie voor de schoonheid van de natuurlijke imperfectie en kunst, vervaardigen ze bewonderingswaardige lichtsculpturen die mensen weten te raken.

Eigenaar van Cala Kumquat, Thierry Verhoeven: van een gouden sinaasappel tot een droom die werkelijkheid wordt...

Thierry Verhoeven, een man die met hart en ziel werkt aan het waarmaken van zijn droom! Begin jaren 2000 ontdekte hij een sublieme mini citrusvrucht … de kumquat! Deze gouden sinaasappel werd het hoofdingrediënt van zijn toekomstige alcoholdrank, Cala Kumquat.

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs: het eco-powerkoppel achter de schermen van Gili Drinks

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs brachten Gili op de markt, een gemberdrank dat als enige drank in Europa zijn afval hergebruikt en het commercialiseert. Een enorme inspiratiebron voor wij wil investeren in duurzaamheid!

Glaces Franklin: een Belgisch succesverhaal dat smaakt naar meer!

Glaces Franklin, ontstaan uit een gepassioneerde droom: het ontketenen van een ware smaakrevolutie door terug te keren naar ambachtelijke en authentieke smaken. Een artisanale ervaring zónder toegevoegde suikers en bereid met de allerbeste lokale ingrediënten.

Sommelier Andy De Brouwer: de kurk waarop Les Eleveurs drijft

Een unieke combinatie van traditie, met een knipoog naar vandaag. De jonge, ambitieuze en gedreven sommelier Andy De Brouwer neemt ons mee doorheen de geschiedenis van het rustiek hotel en bistronomie Les Eleveurs.

Widukind Stockmans: de pracht en praal van Stockmansblauw

Ontdek het prachtige verhaal van Studio Piet Stockmans. Het verhaal van Belgisch handgemaakt porselein verheven tot een kunstvorm.

David Gotlib: Het zit hem in de details

Een man met een oeverloze passie en drang om als derde generatie Antwerpse diamantairs de wereld te veroveren: Pleased to meet you David Gotlib. On a mission to redefine Men's appearance!

Aperotime met de zusjes Claessens van The Mocktail Club

Wanneer Marie Claessens plots intolerant wordt aan alcohol, ontwikkelt ze een eigen lijn van Mocktails. Het blijkt een doorslaand succes. Vandaag timmeren de zusjes naarstig verder aan de weg in zowel binnen- als buitenland

Raidillon, sportieve luxe met Belgisch erfgoed

Door zijn liefde voor de auto(koers) Fabien de Schaetzen werd Raidillon geboren. Ontdek het sportieve luxeverhaal achter van het merk dat vernoemd is naar de iconische bocht op het circuit van Spa Francorhamps.

Roger van Damme (Het Gebaar, 1* en Désirée): de slagroom op de taart die nooit af is…

Roger van Damme nam een sprong in duister bij het openen van zijn restaurant 'Het Gebaar', maar zoveel jaren en avonturen later is zijn zaak uitgegroeid tot een succesvolle zaak. Daarnaast Blaast Roger nieuw leven in het merk ‘Désiré de Lille’ waarbij hij de zoete beleving naar zijn gekende niveau tilt.

Clem Vanhee/Atelier185 - Van het juiste blad gesneden

Ontmoet de man, de legende achter Atelier185, Clem Van Hee. Pleased to meet you! Zijn missie? Het best mogelijke mes maken, voor de beste chefs! Zijn damascusstalen messen worden gewaardeerd en geliefd door de top van de gastronomische wereld.

Koken met een hoger doel: Filip Claeys van de Jonkman (2*) & oprichter The Northsea Chefs

Kom meer te weten over het carrièrepad van Chef Filip Claeys, eigenaar van het het tweesterrenrestaurent De Jonkman en oprichter van The NorthSeaChefs. Een prachtig initiatief waarbij Belgische chefs Belgische duurzame Belgische visserij promoten.

Dominique Persoone: Belgiës top chocolatier on a human mission

Ontdek het avontuur van Dominique Persoone. Een avontuur van een chef die zich ontplooide tot chocolatier. Een chocolatier met een hart op de juiste plaats! Met zijn chocoladefabriek in Congo help hij mee aan de lokale tewerkstelling en draagt hij zijn steentje bij aan de bescherming van de gorilla's.

Sir Kwinten: Een lokale zoektocht naar de ultieme product ervaring

Sommelier Yanick Dehandschutter vertelt openhartig over het verleden, het heden en de toekomst van zijn wijnrestaurant Sir Kwinten. Hij vertrekt vanuit het idee dat de co-creatie van chef en sommelier elkaar versterken. Centraal in zijn aanpak staat de keuze van het product.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x