Ellen Lambrix: de creatieve duizendpoot achter de schermen van Atelier Alixe

Geïnspireerd op de namen van haar dierbaren, lanceerde Ellen Lambrix het kersverse Atelier Alixe. De nadruk ligt hier op de X. Het kan staan voor iets geheim, mysterieus, maar ook voor een kus. Ook in het creatief concept schuilt een mysterie, namelijk haar eigen morsecode met een twist: de X-code! Met hart en ziel maakt Ellen juwelen met een geheime boodschap die jouw mooiste herinneringen vertalen naar iets tastbaar. Pleased to meet you, Ellen!


Ellen, Kan je jezelf kort voorstellen aan onze lezers? 

Mama, partner, zaakvoerder en creatieveling pur sang. Al zo lang ik mij kan herinneren is mijn mama ook altijd met een creatief project bezig. De appel valt dus niet ver van de boom! Vroeger wilde ik architect worden en koos ik ervoor om naar de kunstschool te gaan en een architecturale richting te genieten. Architect ben ik niet geworden. Wel ben ik afgestudeerd als bouwkundig tekenaar. Nooit spijt van gehad, want het was en is nog steeds een knelpuntberoep. Werk verzekerd! Zo heb ik 9 jaar lang gewerkt als tekenaar bij een Prefabbedrijf maar in 2009 startte ik (de bankencrisis was nog volop voelbaar) mijn eigen tekenbureau L-Tek dat ik 2010 omvormde tot een BV(BA). In 2012 ben ik mama geworden van een fantastische zoon Leander. Het was heel pittig maar ik ben fulltime ondernemer gebleven. Bouwkundig tekenen is een heel technisch vak waarin ik mijn creatieve ei niet kwijt kon. Hierdoor besloot ik een 4-jarige opleiding juweelontwerper-goudsmid te volgen bij Syntra en zo zijn juwelen maken mijn passie geworden. Daarnaast startte ik ook nog een 2-jarige opleiding tot edelsteenzetter in dezelfde avondschool maar daarin heb ik enkel het 1ste jaar, weliswaar succesvol, afgerond. Omdat de combinatie van mama, zaakvoerder, partner zijn en de andere opleiding te zwaar werd. Begin dit jaar (in coronacrisis) heb ik Atelier Alixe op de wereld losgelaten.

Kan je in het kort de historiek van jouw zaak uitleggen?

Ik ben ondernemer sinds 2010. Het klappen van de zweep heb ik geleerd in mijn tekenbureau. Met vallen en opstaan. Het was de perfecte leerschool. Ik teken nog steeds, maar combineer dit nu met Atelier Alixe. Maak de sprong, maar start klein en zorg voor een goede basis. Dat was mijn opzet 12 jaar geleden en dat is het opzet nu. Vorig jaar kreeg Atelier Alixe eindelijk vorm: ik heb het logo, de naam en het concept uitgedokterd en samen met de websitebouwer ben ik aan de slag gegaan met de website. Deze is op 1 januari 2021 gelanceerd. Deze datum is niet willekeurig gekozen, want het getal 21 is namelijk mijn geluksgetal!

Waarom wou je deze zaak oprichten?

Ik teken voor fabrikanten van betonnen bouwelementen. Heel niche, maar heb me daar volledig in gespecialiseerd. Op den duur wordt het routine. Ik wou een creatieve uitlaatklep, maar de ondernemer in jezelf zit nooit ver weg. Een hobby hebben is leuk, maar met een passie moet je meer doen. Ik wist dat ik met het concept dat ik in handen had goed zat. Deze passie steek ik in het maken van een juweel. Ontwerpen, met vuur en edelmetaal bezig zijn, het juweel vormen met een hamer, zagen, edelstenen zetten of zelfs kraaltjes rijgen, ik doe het met heel mijn hart! De uitdaging zit vooral in het juweel op de mensen loslaten, het verkoopbaar maken. Al hetgeen dat daarbij komt kijken, daar leef ik van op. Die combinatie maakt mij gelukkig. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, het was onvermijdelijk!

Hoe probeer jij met jouw producten het verschil te maken?

 Ik weet dat er veel juwelenmerken bestaan waarvan er ook veel met namen, herinneringen en boodschappen werken. Zelfs morsecode juwelen bestaan al, maar ik ben beginnen spelen met die morsecode en heb er een eigen twist aan gegeven. Zo werd de X-code geboren. Wil de klant initialen, een naam, een woord, een zin, een quote of zelfs een vraag verwerkt zien in het juweel? Het kan allemaal. Zowel in een simpel kralenarmbandje als in een gesmeed juweel in zilver of goud. Hyperpersonaliseerbaar met een fun factor! De boodschap is altijd verborgen, geheim. Enkel de klant weet wat de betekenis is, maar om achter die boodschap te komen moet die eerst de X-code ontcijferen. Geeft de klant het cadeau aan iemand anders, zal die persoon het cadeau openen en vol verwondering kijken naar het juweel dat hij/zij/x gekregen heeft. Maar dan is er nog de geheime boodschap waarvoor er moeite gedaan moet worden. Fun! En dan de 2de keer verwondering.

Daarin hoop ik het verschil te maken.

Van wie of wat heb je het meeste geleerd?

Enerzijds van onze goudsmid-lerares Gudrun Rehm. Zij heeft haar opleiding in Duitsland gedaan en heeft daar de stempel Meester-Goudsmid gekregen. Dat is iets dat je pas krijgt als je al heel veel uren van goudsmeden op de teller hebt. De inside info die ik van haar gekregen heb, daar kan geen enkele technische opleiding tegenop. Anderzijds vooral van mijn partner Dave. Hij zorgt dat alle administratieve rompslomp in mijn zaak gedaan is. En duwt de rem af en toe in als ik te hard wil gaan. Ik ben de creatieve chaoot, hij de nuchtere realist. Mijn zaak zou vandaag niet staan waar ze staat zonder hem. Maar ik zou ook veel langer over de lancering van Atelier Alixe gedaan hebben. Hij heeft me de figuurlijke trap onder het gat gegeven: “Het is nu of nooit!”. Tot op de dag van vandaag zorgt hij er nog steeds voor dat mijn perfectionisme niet de overhand neemt. En dat mag je zeer letterlijk nemen. Hij zit soms letterlijk langs mij aan mijn werkbank om me aan te moedigen. Of om een tang vast te houden als ik handen tekort heb.

Wat zou je nu niet meer opnieuw doen?

Investeren in een dure Instagram cursus. Met de cursus zelf was niks mis, integendeel, ik heb er veel van geleerd en opgestoken, maar eigenlijk wist ik al heel goed hoe ik het moest aanpakken en had ik blijkbaar gewoon bevestiging nodig. Momenteel beheer ik mijn account nog steeds volgens datzelfde buikgevoel. Die koppigheid laat ik blijkbaar niet zo snel los. Al noem ik het liever vastberadenheid.

Wat zou je sneller gedaan hebben?

Er is niks dat ik sneller gedaan zou hebben. Ondanks dat ik totaal geen zweverig persoon ben, ben ik er rotsvast van overtuigd dat alles gebeurd met een reden. Ik start nu klein en laat mijn tekenbureau nog niet los. Ook al hoor ik  regelmatig dat je echt moet springen en er volledig voor moet gaan als je succes wilt oogsten. Maar ik blijf geloven in een stevige basis en als de tijd rijp is, zal me dat wel duidelijk gemaakt worden. Dan spring ik met alle plezier van de hoogste springplank (die op een stevige fundering staat

Meer items Ellen Lambrix: de creatieve duizendpoot achter de schermen van Atelier Alixe

Pierre Marcolini: De "ambachtsman" van de chocolade die een wereldspeler werd door de wereld van de Belgische chocolade opnieuw uit te vinden.

We waren blij als een kind toen we de uitnodiging ontvingen voor een interview met Monsieur Marcolini zelf, één van de beste patissiers en chocolatiers van het land. De man heeft zijn wereldwijde chocolade-imperium opgebouwd in slechts een paar decennia. Het is tijd om de balans op te maken van zijn leven en met hem vooruit te kijken. Creatief meesterbrein, selfmade man, ondernemer en innovator: pleased to meet you : Pierre Marcolini!

Imperial Heritage Caviar: een verhaal van passie en traditie

Al eeuwenlang zien we kaviaar als symbool van luxe en verfijning, daarom wordt het ook wel het zwarte goud genoemd. Enerzijds vervuiling maar ook overbevissing, omwille van een stijgende vraag naar kaviaar, zorgden ervoor dat de populatie van steur in het wild snel achteruit ging. Een 20-tal jaar geleden bracht een nieuwe wetgeving hier verandering in en verdween kaviaar van de kaart in de meeste restaurants. Het was een uitdaging om terug tot die authentieke smaak van weleer te komen, maar passie gecombineerd met traditie werd het succesvol recept van Imperial Heritage Caviar. Op een duurzame wijze slaagden ze erin om deze delicatesse terug op het menu te zetten en werd het populairder dan ooit tevoren.

Guillaume Lambrecht, de ziel en spirit van Deluxe Distillery

Maak kennis met Guillaume Lambrecht, de persoon die achter de schermen van het Belgische bedrijf Deluxe Distillery ervoor zorgt dat alles in kannen en kruiken is. De kriebel voor het zelfstandig ondernemen brachten hem enkele jaren terug bij Deluxe Distillery en sindsdien is hij niet meer weg te denken bij de Belgische spirits branche.

Kaasaffineurs Van Tricht: Een gerijpte passie voor kaas

Ambachtelijk gerijpte kazen met een unieke smaak en verhaal! De Van Tricht familie is een familie met al meer dan 50 jaar een passie voor kaas. Hun zaak die al drie generaties bestaat, verkoopt producten die binnen- en buitenland kunnen bekoren. Frederic Van Tricht neemt ons mee door de rijke geschiedenis van zijn familiezaak en vertelt je meer over zijn unieke kazen. Pleased to meet you!

Johan Van Dyck, de man die met Seefbier de geschiedenis van het bier in Antwerpen herschrijft!

Aangespoeld in Antwerpen op het eilandje, tussen het Havenhuis en het MAS in Antwerpen, zwieren we de deur open van de über gezellige onafhankelijke brouwerij van Antwerpen. Het stoomt er letterlijk en figuurlijk van de bedrijvigheid wanneer we afspraak hebben met Johan Van Dyck, oprichter en bezieler van de Antwerpse Brouw Compagnie. Vader, Echtgenoot, Marketeer (van het jaar) maar vooral bierliefhebber in hart en nieren. Een prachtig verhaal van gedreven entrepreneurship.

Heighlon: high-end tailoring met een persoonlijke touch

Altijd al gedroomd van een kostuum en schoenen op maat? Heighlon gebruikt de allernieuwste digitale tools en een persoonlijke benadering om jouw ideeën tot leven te brengen. Pleased to meet you: Christophe Hautier, oprichter en bezieler van dit Belgisch bedrijf!

Niyona: Brusselse topkwaliteit in tailormade lederwaren

Dat Brussel bruist van creativiteit hoeft al langer geen betoog. De internationale vibe die er hangt resoneert vandaag meer dan ooit over de landsgrenzen met dank aan o.a. Stromae en Angèle. Tegen deze creatieve setting, brengen wij jullie vandaag het verhaal van het Brussels Creative duo Nina Bodenhorst en Jonathan Wieme, of kortweg Niyona. Zij bedenken en vervaardigen in house lederwaren die gegeerd zijn bij o.a. de top van Belgische gastronomie.

Dierendonck: daar is vlees in de kuip

De kracht van Dierendonck en de smaak van hun vlees zit hem in drie kernwoorden. Ambacht, terroir en passie. Hendrik en zijn vader Raymond Dierendonck groeiden de afgelopen jaren uit tot dé referentie als het gaat over vlees.

Conte Negroni, de Belgische bitterzoete aperitief met een knipoog naar de roaring 20s

Negroni, afkomstig uit Italië, maar nu in een nieuw jasje gestoken. Ready-to-serve waarvan de drie ingrediënten ambachtelijk worden bereid in België. Maak kennis met Stefaan Maes, de man die op missie is om de Belgen massaal aan de Negroni te krijgen. Pleased to meet you!

Julémont horloges: when function follows form

Als kind was hij altijd al gefascineerd door esthetiek. Dit vertaalde zich in de studie fotografie, waar hij zijn passie voor kunst en zijn zoektocht naar schoonheid ten volle kon combineren. Ontmoet Bernard Julémont, de gepassioneerde ondernemer achter het gelijknamige Belgische luxe horlogemerk. Wij nemen u mee op een reis door het verhaal van zijn niet aflatende streven naar het beste design, esthetiek en elegantie.

Annabelle en Tom: hun passie voor bloemen en schoonheid bracht hen op het transformerend pad van Sensui

Tom De Houwer en Annabelle Ladrière zijn de drijvende krachten achter het Belgische Floral Art concept Sensui. Vlaamse bloemenkunst to the next level. Ontdek hier het verhaal van twee gepassioneerde mensen. Een verhaal over bloemen, schoonheid, creatie en ondernemerschap.

Ilse De Vis: de wilde ziel achter Wild Moon

Wild Moon staat ook voor alles wat je dichter bij jezelf brengt. Rustmomentjes, puurheid, de liefde voor jezelf, the little things in life.

Goedel Vermandere en Jan Arickx zijn de bezielers van Coup-de-foudre en creëren unieke, inspirerende lichtobjecten

Met een passie voor de schoonheid van de natuurlijke imperfectie en kunst, vervaardigen ze bewonderingswaardige lichtsculpturen die mensen weten te raken.

Eigenaar van Cala Kumquat, Thierry Verhoeven: van een gouden sinaasappel tot een droom die werkelijkheid wordt...

Thierry Verhoeven, een man die met hart en ziel werkt aan het waarmaken van zijn droom! Begin jaren 2000 ontdekte hij een sublieme mini citrusvrucht … de kumquat! Deze gouden sinaasappel werd het hoofdingrediënt van zijn toekomstige alcoholdrank, Cala Kumquat.

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs: het eco-powerkoppel achter de schermen van Gili Drinks

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs brachten Gili op de markt, een gemberdrank dat als enige drank in Europa zijn afval hergebruikt en het commercialiseert. Een enorme inspiratiebron voor wij wil investeren in duurzaamheid!

Glaces Franklin: een Belgisch succesverhaal dat smaakt naar meer!

Glaces Franklin, ontstaan uit een gepassioneerde droom: het ontketenen van een ware smaakrevolutie door terug te keren naar ambachtelijke en authentieke smaken. Een artisanale ervaring zónder toegevoegde suikers en bereid met de allerbeste lokale ingrediënten.

Sommelier Andy De Brouwer: de kurk waarop Les Eleveurs drijft

Een unieke combinatie van traditie, met een knipoog naar vandaag. De jonge, ambitieuze en gedreven sommelier Andy De Brouwer neemt ons mee doorheen de geschiedenis van het rustiek hotel en bistronomie Les Eleveurs.

Widukind Stockmans: de pracht en praal van Stockmansblauw

Ontdek het prachtige verhaal van Studio Piet Stockmans. Het verhaal van Belgisch handgemaakt porselein verheven tot een kunstvorm.

David Gotlib: Het zit hem in de details

Een man met een oeverloze passie en drang om als derde generatie Antwerpse diamantairs de wereld te veroveren: Pleased to meet you David Gotlib. On a mission to redefine Men's appearance!

Aperotime met de zusjes Claessens van The Mocktail Club

Wanneer Marie Claessens plots intolerant wordt aan alcohol, ontwikkelt ze een eigen lijn van Mocktails. Het blijkt een doorslaand succes. Vandaag timmeren de zusjes naarstig verder aan de weg in zowel binnen- als buitenland

“Antwerps wijndomein Oud Conynsbergh: waar de grenzen van het onmogelijke worden benaderd”

In deze reportage nemen wij jullie mee naar het prachtige Belgische wijndomein Oud Conynsbergh. Een verhaal van een ondernemende groep vrienden met de gezamelijke passie om de best mogelijke wijn te maken met respect voor zijn terroir en omgeving.

Raidillon, sportieve luxe met Belgisch erfgoed

Door zijn liefde voor de auto(koers) Fabien de Schaetzen werd Raidillon geboren. Ontdek het sportieve luxeverhaal achter van het merk dat vernoemd is naar de iconische bocht op het circuit van Spa Francorhamps.

Roger van Damme (Het Gebaar, 1* en Désirée): de slagroom op de taart die nooit af is…

Roger van Damme nam een sprong in duister bij het openen van zijn restaurant 'Het Gebaar', maar zoveel jaren en avonturen later is zijn zaak uitgegroeid tot een succesvolle zaak. Daarnaast Blaast Roger nieuw leven in het merk ‘Désiré de Lille’ waarbij hij de zoete beleving naar zijn gekende niveau tilt.

Clem Vanhee/Atelier185 - Van het juiste blad gesneden

Ontmoet de man, de legende achter Atelier185, Clem Van Hee. Pleased to meet you! Zijn missie? Het best mogelijke mes maken, voor de beste chefs! Zijn damascusstalen messen worden gewaardeerd en geliefd door de top van de gastronomische wereld.

Koken met een hoger doel: Filip Claeys van de Jonkman (2*) & oprichter The Northsea Chefs

Kom meer te weten over het carrièrepad van Chef Filip Claeys, eigenaar van het het tweesterrenrestaurent De Jonkman en oprichter van The NorthSeaChefs. Een prachtig initiatief waarbij Belgische chefs Belgische duurzame Belgische visserij promoten.

Dominique Persoone: Belgiës top chocolatier on a human mission

Ontdek het avontuur van Dominique Persoone. Een avontuur van een chef die zich ontplooide tot chocolatier. Een chocolatier met een hart op de juiste plaats! Met zijn chocoladefabriek in Congo help hij mee aan de lokale tewerkstelling en draagt hij zijn steentje bij aan de bescherming van de gorilla's.

Sir Kwinten: Een lokale zoektocht naar de ultieme product ervaring

Sommelier Yanick Dehandschutter vertelt openhartig over het verleden, het heden en de toekomst van zijn wijnrestaurant Sir Kwinten. Hij vertrekt vanuit het idee dat de co-creatie van chef en sommelier elkaar versterken. Centraal in zijn aanpak staat de keuze van het product.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x