Goedel Vermandere en Jan Arickx zijn de bezielers van Coup-de-foudre en creëren unieke, inspirerende lichtobjecten

Schoonheid, mysterie en magie zijn de grondslagen van hun werk. Het vervaardigen van porseleinen lichtobjecten vergt tijd, tijd voor het rijpen van een ambacht. De verlichting van Coup-de-Foudre lijkt fragiel, maar is tegelijkertijd heel sterk. De liefde voor de materie is boeiend, onvoorspelbaar en vereist een finesse die geen enkele handleiding kan beschrijven. Ze brengen een onverwachte schoonheid naar boven waarbij er een soort van magie ontstaat die verlichtend werkt. Een gevoel van bevrijding, fierheid en ontroering in het besef dat wat ze gemaakt hebben licht en warmte omvat waarmee ze anderen kunnen raken. Pleased to meet you, Goedel & Jan!

Kunnen jullie in het kort de historiek van jullie zaak uitleggen?

Jan: Goedel verdiepte zich al een tijd in de keramiek. Ze volgde een 4-jarige opleiding in Brugge en daarnaast ook enkele workshops bij gekende keramisten. Voor haar eindwerk had ze het idee om allemaal figuren te boetseren, mensen die uit de grond kropen om te ontwortelen en een ander pad wilden inslaan. Maar je kan  pas kan groeien en ontwortelen wanneer er een lichtpunt in je leven is. Op dit moment kwam ik in het verhaal en samen hebben we eigenlijk ons eerste lichtobject gemaakt, genaamd ‘Le soleil’. Helemaal in het begin hadden we een simpele gas oven waar je bij moest blijven om de temperatuur te regelen en de hele nacht moest opblijven tot de oven rustig aan een temperatuur van 1300° bereikte, heel basic dus. Maar waarom nu eigenlijk porselein? In de eerste plaats omdat de materie en het werken met je handen helend werkt, het maakt je hoofd leeg en brengt lichaam en geest in harmonie, maar vooral omdat het een natuurlijk materiaal is met een buitengewone transparantie. Het bezit een fragiliteit die je met geen enkel ander materiaal kan bekomen. Onze lichtobjecten hebben vaak iets vrouwelijk door de organische vormen, de transparantie en de witte kleur. Het is een heel boeiende materie. Het resultaat van Goedel haar eindwerk was een groot succes waardoor ze met glans afstudeerde. Een jaar later hebben twee kunstenaars, vriendinnen van haar, gevraagd om mee te doen aan een expositie. Ze vroegen of we lichtobjecten wilden maken. We hebben niet lang getwijfeld, zijn aan de slag gegaan en hebben voor de tentoonstelling ‘breekbaar grijs’ vijf lichtsculpturen gemaakt. De bezoekers en de pers waren dolenthousiast. Twee verlichtingszaken die met kunstenaars werken kwamen ook kijken en wilden onze creaties in hun showroom hangen. We hebben getwijfeld want we waren geen van beiden van plan om ons enkel op verlichting te focussen. Nu, 15 jaar later zijn we heel tevreden dat we die stap ooit gezet hebben.

“LE SOLEIL”

Vanwaar komt jullie kennis om met verlichting te kunnen werken?

Jan: Ik heb elektronica gestudeerd. Ik speelde bij een handbalclub in Kortrijk en om financieel rond te komen, organiseerden wij altijd feesten en die werden georganiseerd zonder beginkapitaal. Ik zorgde toen voor de organisatie en eveneens ook voor de podiums en verlichting. Zo heb ik echt wel heel goed leren creatief zijn zonder budget. Je kan eigenlijk veel sfeer creëren met beperkte middelen. Verlichting bepaalt uiteindelijk de sfeer en dat is altijd een beetje mijn passie geweest.

Is het voor jullie belangrijk om een bepaalde sfeerschepping te creëren via licht?

Jan: Ja absoluut. Het is ook altijd de bedoeling dat we vooral volwaardig licht ontwerpen, niet enkel sfeerverlichting, maar het moet mooi en warm licht blijven. Wij vervaardigen geen gewone verlichting, maar inspirerende lichtobjecten. Het is onze bedoeling om een sculptuur te maken, iets dat ook mooi is in de ruimte zonder dat het licht brandt. Daarom gaan we altijd naar de ruimte kijken, luisteren we naar onze klanten en ontwerpen iets dat volledig past in het interieur.

Goedel: Wij zitten eigenlijk meer onder de noemer van toegepaste verlichting, denk ik. Het is verlichting, maar ik zie het eerder als toegepaste kunst. We willen mensen raken bij het zien van onze werken.

“WITHOUT WORDS” IN RESTAURANT SIR KWINTEN

Hebben jullie een bepaalde aanpak om jullie identiteit naar buiten te dragen?

Goedel: Ja zeker. Veel mensen die met porselein aan de slag gaan werken met mallen en dat is wat wij zeer weinig doen. Wij gaan eigenlijk heel vaak elk lichtobject, hoe klein het ook mag zijn, met onze handen bewerken, heel ambachtelijk, waardoor we geen twee keer hetzelfde maken. Organische vormen spreken me enorm aan, ik hou van de schoonheid van de natuurlijke imperfectie. Ondertussen heb ik 20 jaar ervaring met porselein en doorheen de jaren ontdek je zelf technieken. Dit maakt het nu net zo boeiend. Door te mislukken krijg je nieuwe inzichten.

Jan: Het blijft inderdaad een zoektocht. Voor ons is het toch wel het belangrijkste dat we kunnen blijven creëren en ons creatief verhaal kunnen blijven verderzetten. Het verkopen van de lichtobjecten heb je uiteraard nodig, maar we zijn op een punt gekomen waarbij we vooral uniek willen blijven in wat we doen en steeds verder kunnen op zoek gaan naar nieuwe kunstige en inspirerende lichtobjecten. Daar krijgen wij vleugels van..

Hoe slagen jullie erin om je klanten een visueel beeld te geven van wat jullie in gedachten hebben?

Goedel: We hebben een belevingsruimte in Kortrijk en Brussel waar mensen onze verlichting kunnen komen bewonderen. Wanneer we aan een groot project werken, gebeurt het wel eens dat mijn dochter, die architect is, tekeningen maakt. Ondertussen hebben we al heel veel woningen mogen verlichten en aan de hand van foto’s van andere realisaties kan je aan je klanten ook tonen waar je naartoe wil. De klanten hebben eigenlijk veel vertrouwen in ons. Als ze ons product in het echt zien, zijn ze er meestal al onmiddellijk verliefd op. Het is de combinatie van het product, een goede connectie met onze klanten en inderdaad de ruimte goed kunnen aanvoelen.

“GNOMEO”

Hoe ervaren jullie het om als man en vrouw samen te werken in jullie zaak?

Jan: Eigenlijk gaat dat vlot. Ieder heeft zijn eigen atelier. Het is voor een stuk wel elk zijn eigen ding. Goedel is echt wel de expert in porselein. Ik weet er wel veel van, maar Goedel bezit de liefde en passie voor de materie. Als Goedel met iets nieuws bezig is, ga ik wel tamelijk vlug kijken of dat technisch haalbaar is. Daarna bespreken we samen het ontwerp, de technische uitwerking neem ik dan voor mijn rekening. Eigenlijk zijn we een super goed team.

Goedel, heb je bepaalde inspiratiebronnen die jouw helpen bij het creëren van jouw ontwerpen? 

Goedel: Porselein is geen eenvoudige materie, het krimpt en vervormt tijdens het bakproces. Porselein heeft ook een geheugen. Een technische kennis is zeker vereist. De zoektocht is eindeloos. Steeds weer ga je grenzen verleggen en dit opent nieuwe perspectieven. Wij gaan zelf niet naar verlichting kijken, maar zijn beiden gepassioneerd door kunst, dat inspireert ons. Ook de natuur blijft boeien, de natuurlijke organische vormen en structuren geven we ook weer in onze verlichting. Ik vind het ongelofelijk boeiend. In mijn atelier ben ik echt gelukkig. Mijn droom werd werkelijkheid. Leven van de kunst en een leven lang kunst maken.

« LA NEIGE »

« LE SILENCE »

Goedel, ervaar je soms dat op dat creatief proces een rem kan staan?

Goedel: Na onze eerste tentoonstelling had ik wel wat schrik dat we nooit meer zo’n unieke ontwerpen zouden kunnen maken, maar nu we twintig jaar verder zijn voelt het heerlijk te ontdekken dat dit eindeloos is. Mijn leraar van keramiek zei me ooit  ‘er is hier niemand met zulke ideeën als jij’  terwijl ik toen technisch nog zo weinig wist. Dit was het mooiste compliment dat ik kon krijgen. Ik denk daar nog vaak aan terug.

Is er een ontwerp dat jullie nauwer aan het hart ligt, niet jullie coup-de foudre, maar jullie coup-de-coeur?

Goedel: Ik vind dat moeilijk om te zeggen want alles evolueert. Soms zeg je van, wauw dat is nu het mooiste en meest originele ontwerp en dan ontwerp je weer iets nieuws… In de loop der jaren wijzigt dat. Ik moet wel zeggen, één van onze eerste ontwerpen “La Vierge” vind ik nog altijd een heel mooi lichtobject.

Jan: Om het ontwerp “Mozart” te kunnen maken is er echt wel een zoektocht aan vooraf gegaan van twee jaar, met vallen en opstaan. De zoektocht was boeiend, je moet leren uit je fouten en de kracht en de moed vinden om terug verder te gaan. Steeds weer opnieuw. Het onderweg zijn opent deuren, dit proces zorgt ervoor dat je andere mogelijkheden ontdekt.

Goedel: Inderdaad, er zijn altijd beperkingen, maar dit zijn nu net de uitdagingen en daar hou ik van.

    “LA VIERGE”

“MOZART”

Om de link te leggen met julie merknaam coup-de-foudre, was het een coup-de-foudre met porselein?

Jan: Ja, het was een coup-de-foudre met porselein, maar uiteindelijk is de naam gekozen door onze eerste twee klanten. Bij het aanschouwen van ons werk zeiden ze allebei  dat ze er een ‘coup-de-foudre’ van hadden.

Hebben jullie voornamelijk Belgische klanten of toch ook links en rechts wat internationale klanten?

Goedel: We werken al een tijdje met een architectenbureau in Dubai waarvoor we enkele mooie projecten mochten realiseren, maar onze verlichting hangt al een beetje overal.

Jan: Ja in Californië, Indonesië, Londen, Parijs, enz. We zijn ook in Bordeaux geweest, bij de eigenaar van Alibaba, Jack Ma. Hij heeft daar een schitterend wijnkasteel gerenoveerd, Château de Sours in Saint-Quentin-de-Baron, echt ongelofelijk mooi en daar hebben we in de degustatie ruimte en in de toren van het kasteel onze verlichting mogen hangen.

"VENUS”

Hadden jullie voor de opstart van Coup-de-Foudre een andere job en hebben jullie op een bepaald moment gezegd van nu gaan we springen?

Goedel: Ik was kleuterleidster maar wou echt wel een ander pad inslaan. De creativiteit zit in mijn bloed, ik kom ook uit een creatief nest. Naast mijn job volgde ik lessen modeontwerp, behaalde ik mijn diploma als florist en juwelier- goudsmid en volgde natuurlijk ook een opleiding in de keramiek. Jan is voltijds blijven werken als stationschef bij de NMBS, daar deed hij de planning op lange termijn van het reizigersmaterieel. Iets compleet anders eigenlijk, maar het was goed te combineren. We hebben onze zaak beetje per beetje, stap voor stap opgericht. We zijn wel heel blij dat we dit samen hebben gedaan en dat we niet afhankelijk zijn van anderen. Ik had wel het voordeel dat ik vast benoemd was dus ik kon bij manier van spreken vijf jaar proberen en alsnog teruggaan. Zo heb je wel meer zekerheid dan wanneer iemand uit de privé zijn ontslag moet geven. De eerste jaren waren financieel niet simpel. Dat was afzien, maar we bleven erin geloven.

Kunnen jullie wat raad meegeven aan de jonge starters onder onze leden en lezers?

Jan: Uw droom niet opgeven en volhouden, gewoon volhouden. Hoe moeilijk het ook gaat, verder doen, er niet teveel over nadenken en durven springen.

Goedel: Ook wel geloven in uw product denk ik. Wij hadden ons van in het begin bij de juiste doelgroep geprofileerd. Dat is zeer belangrijk. Als je gelooft in wat je doet en je maakt iets uniek, moet je er ook het juiste bedrag voor durven te vragen. De juiste prijsbepaling is noodzakelijk om vooruit te kunnen, om nieuwe materialen te kunnen kopen, zodat je verder kan. Het is echt zoeken om dat evenwicht te vinden.

“LES ENFANTS DU SOLEIL”

“BOUQUET DE ROSES”

 Wat zouden jullie nu niet meer opnieuw doen?

Goedel: We werkten vroeger voor een verlichtingszaak die met kunstenaars werkte en we zijn daar veel te lang gebleven. In het begin ging dat zeer goed en heeft ons dat in de juiste markt gezet. We hebben daar ook veel geleerd, maar het beperkte onze creativiteit. Uiteindelijk verlangden ze van ons dat we iedere keer een reeks, een familie van verlichting maakten. Zo zit creativiteit echter niet in mekaar. Toen we uiteindelijk besloten om er weg te gaan beseften we pas dat we zoveel meer in onze mars hadden. Dit was de start van een boeiende periode waarbij we terug de vrijheid kregen om ons hart te volgen.

Van wie of wat hebben jullie het meeste geleerd?

Goedel: Door te bewegen, op pad te gaan en rondom je te kijken. Ook door de kunst en door te luisteren naar de kunstenaars, want zij hebben zoveel te vertellen. Ik hou er ook van wanneer mensen opmerkingen geven over ons werk, zowel positieve als negatieve, dit doet je nadenken, reflecteren….

Jan: Kritiek kan heel terecht zijn. Het is ook een kwestie van het te willen erkennen. Het kan leerrijk zijn wanneer iemand je zegt dat je uw doel compleet voorbij geschoten bent, dit moet je kunnen aanvaarden. Het zorgt ervoor dat je weer een andere en betere weg zoekt. Alles evolueert. Wij evolueren ook en we blijven reflecteren. Die zelfreflectie is toch wel heel belangrijk. Het blijft een eeuwige zoektocht.

“TWICE”

Wat zouden jullie graag nog verwezenlijken in jullie parcours?

Jan: Ergens een spectaculaire installatie hangen, bijvoorbeeld op een openbare plaats, of in een museum zodat iedereen ervan kan genieten.. Een keer echt uitpakken, volle gas geven en iets heel mooi maken of kunstige podiumverlichting voorzien voor een dansvoorstelling.

Is er een bepaalde persoon of kunstenaar waar jullie graag eens mee zouden samenwerken? 

Goedel: We hadden ooit nog gedacht om een keer samen te werken met Lydie Arickx, een Franse kunstenares en met Filip Arickx van het kledingmerk A.F. Vandevorst. Een tentoonstelling dus met kunstenaars die de naam ‘Arickx’ dragen of een tentoonstelling van kunstenaars met de naam ‘Vermandere’. Daarbij dachten we aan Willem Vermandere en Peter Vermandere. We hebben echter nog nooit stappen gezet om dit te realiseren.

“LA PERLE BLANCHE”

Welke eigenschap bewonderen jullie het meest van elkaar, Goedel en Jan? 

Jan: Haar ongelofelijke creativiteit!

Goedel: Jan zijn gedrevenheid en ook zijn durf. Door zijn durf zijn we in dit avontuur gestapt, als hij zijn tanden in iets zet, dan gaat hij er echt volledig voor.

Het geeft in ieder geval een mooie combinatie weer tussen jullie beiden en dat uit zich dan ook nog eens in prachtige producten. Jullie verhaal was enorm interessant en inspirerend. Ik wil jullie graag nog bedanken en heel veel succes wensen met alles wat jullie nog willen doen om jullie dromen verder te zetten.

Alle informatie over Coup-de-Foudre kan u hier vinden: www.coup-de-foudre.be

Meer items Goedel Vermandere en Jan Arickx zijn de bezielers van Coup-de-foudre en creëren unieke, inspirerende lichtobjecten

Pierre Marcolini: De "ambachtsman" van de chocolade die een wereldspeler werd door de wereld van de Belgische chocolade opnieuw uit te vinden.

We waren blij als een kind toen we de uitnodiging ontvingen voor een interview met Monsieur Marcolini zelf, één van de beste patissiers en chocolatiers van het land. De man heeft zijn wereldwijde chocolade-imperium opgebouwd in slechts een paar decennia. Het is tijd om de balans op te maken van zijn leven en met hem vooruit te kijken. Creatief meesterbrein, selfmade man, ondernemer en innovator: pleased to meet you : Pierre Marcolini!

Imperial Heritage Caviar: een verhaal van passie en traditie

Al eeuwenlang zien we kaviaar als symbool van luxe en verfijning, daarom wordt het ook wel het zwarte goud genoemd. Enerzijds vervuiling maar ook overbevissing, omwille van een stijgende vraag naar kaviaar, zorgden ervoor dat de populatie van steur in het wild snel achteruit ging. Een 20-tal jaar geleden bracht een nieuwe wetgeving hier verandering in en verdween kaviaar van de kaart in de meeste restaurants. Het was een uitdaging om terug tot die authentieke smaak van weleer te komen, maar passie gecombineerd met traditie werd het succesvol recept van Imperial Heritage Caviar. Op een duurzame wijze slaagden ze erin om deze delicatesse terug op het menu te zetten en werd het populairder dan ooit tevoren.

Guillaume Lambrecht, de ziel en spirit van Deluxe Distillery

Maak kennis met Guillaume Lambrecht, de persoon die achter de schermen van het Belgische bedrijf Deluxe Distillery ervoor zorgt dat alles in kannen en kruiken is. De kriebel voor het zelfstandig ondernemen brachten hem enkele jaren terug bij Deluxe Distillery en sindsdien is hij niet meer weg te denken bij de Belgische spirits branche.

Kaasaffineurs Van Tricht: Een gerijpte passie voor kaas

Ambachtelijk gerijpte kazen met een unieke smaak en verhaal! De Van Tricht familie is een familie met al meer dan 50 jaar een passie voor kaas. Hun zaak die al drie generaties bestaat, verkoopt producten die binnen- en buitenland kunnen bekoren. Frederic Van Tricht neemt ons mee door de rijke geschiedenis van zijn familiezaak en vertelt je meer over zijn unieke kazen. Pleased to meet you!

Johan Van Dyck, de man die met Seefbier de geschiedenis van het bier in Antwerpen herschrijft!

Aangespoeld in Antwerpen op het eilandje, tussen het Havenhuis en het MAS in Antwerpen, zwieren we de deur open van de über gezellige onafhankelijke brouwerij van Antwerpen. Het stoomt er letterlijk en figuurlijk van de bedrijvigheid wanneer we afspraak hebben met Johan Van Dyck, oprichter en bezieler van de Antwerpse Brouw Compagnie. Vader, Echtgenoot, Marketeer (van het jaar) maar vooral bierliefhebber in hart en nieren. Een prachtig verhaal van gedreven entrepreneurship.

Heighlon: high-end tailoring met een persoonlijke touch

Altijd al gedroomd van een kostuum en schoenen op maat? Heighlon gebruikt de allernieuwste digitale tools en een persoonlijke benadering om jouw ideeën tot leven te brengen. Pleased to meet you: Christophe Hautier, oprichter en bezieler van dit Belgisch bedrijf!

Niyona: Brusselse topkwaliteit in tailormade lederwaren

Dat Brussel bruist van creativiteit hoeft al langer geen betoog. De internationale vibe die er hangt resoneert vandaag meer dan ooit over de landsgrenzen met dank aan o.a. Stromae en Angèle. Tegen deze creatieve setting, brengen wij jullie vandaag het verhaal van het Brussels Creative duo Nina Bodenhorst en Jonathan Wieme, of kortweg Niyona. Zij bedenken en vervaardigen in house lederwaren die gegeerd zijn bij o.a. de top van Belgische gastronomie.

Ellen Lambrix: de creatieve duizendpoot achter de schermen van Atelier Alixe

Geïnspireerd op de namen van haar dierbaren, lanceerde Ellen Lambrix het kersverse Atelier Alixe. De nadruk ligt hier op de X. Het kan staan voor iets geheim, mysterieus, maar ook voor een kus. Ook in het creatief concept schuilt een mysterie, namelijk haar eigen morsecode met een twist: de X-code! Met hart en ziel maakt Ellen juwelen met een geheime boodschap die jouw mooiste herinneringen vertalen naar iets tastbaar. Pleased to meet you, Ellen!

Dierendonck: daar is vlees in de kuip

De kracht van Dierendonck en de smaak van hun vlees zit hem in drie kernwoorden. Ambacht, terroir en passie. Hendrik en zijn vader Raymond Dierendonck groeiden de afgelopen jaren uit tot dé referentie als het gaat over vlees.

Conte Negroni, de Belgische bitterzoete aperitief met een knipoog naar de roaring 20s

Negroni, afkomstig uit Italië, maar nu in een nieuw jasje gestoken. Ready-to-serve waarvan de drie ingrediënten ambachtelijk worden bereid in België. Maak kennis met Stefaan Maes, de man die op missie is om de Belgen massaal aan de Negroni te krijgen. Pleased to meet you!

Julémont horloges: when function follows form

Als kind was hij altijd al gefascineerd door esthetiek. Dit vertaalde zich in de studie fotografie, waar hij zijn passie voor kunst en zijn zoektocht naar schoonheid ten volle kon combineren. Ontmoet Bernard Julémont, de gepassioneerde ondernemer achter het gelijknamige Belgische luxe horlogemerk. Wij nemen u mee op een reis door het verhaal van zijn niet aflatende streven naar het beste design, esthetiek en elegantie.

Annabelle en Tom: hun passie voor bloemen en schoonheid bracht hen op het transformerend pad van Sensui

Tom De Houwer en Annabelle Ladrière zijn de drijvende krachten achter het Belgische Floral Art concept Sensui. Vlaamse bloemenkunst to the next level. Ontdek hier het verhaal van twee gepassioneerde mensen. Een verhaal over bloemen, schoonheid, creatie en ondernemerschap.

Ilse De Vis: de wilde ziel achter Wild Moon

Wild Moon staat ook voor alles wat je dichter bij jezelf brengt. Rustmomentjes, puurheid, de liefde voor jezelf, the little things in life.

Eigenaar van Cala Kumquat, Thierry Verhoeven: van een gouden sinaasappel tot een droom die werkelijkheid wordt...

Thierry Verhoeven, een man die met hart en ziel werkt aan het waarmaken van zijn droom! Begin jaren 2000 ontdekte hij een sublieme mini citrusvrucht … de kumquat! Deze gouden sinaasappel werd het hoofdingrediënt van zijn toekomstige alcoholdrank, Cala Kumquat.

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs: het eco-powerkoppel achter de schermen van Gili Drinks

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs brachten Gili op de markt, een gemberdrank dat als enige drank in Europa zijn afval hergebruikt en het commercialiseert. Een enorme inspiratiebron voor wij wil investeren in duurzaamheid!

Glaces Franklin: een Belgisch succesverhaal dat smaakt naar meer!

Glaces Franklin, ontstaan uit een gepassioneerde droom: het ontketenen van een ware smaakrevolutie door terug te keren naar ambachtelijke en authentieke smaken. Een artisanale ervaring zónder toegevoegde suikers en bereid met de allerbeste lokale ingrediënten.

Sommelier Andy De Brouwer: de kurk waarop Les Eleveurs drijft

Een unieke combinatie van traditie, met een knipoog naar vandaag. De jonge, ambitieuze en gedreven sommelier Andy De Brouwer neemt ons mee doorheen de geschiedenis van het rustiek hotel en bistronomie Les Eleveurs.

Widukind Stockmans: de pracht en praal van Stockmansblauw

Ontdek het prachtige verhaal van Studio Piet Stockmans. Het verhaal van Belgisch handgemaakt porselein verheven tot een kunstvorm.

David Gotlib: Het zit hem in de details

Een man met een oeverloze passie en drang om als derde generatie Antwerpse diamantairs de wereld te veroveren: Pleased to meet you David Gotlib. On a mission to redefine Men's appearance!

Aperotime met de zusjes Claessens van The Mocktail Club

Wanneer Marie Claessens plots intolerant wordt aan alcohol, ontwikkelt ze een eigen lijn van Mocktails. Het blijkt een doorslaand succes. Vandaag timmeren de zusjes naarstig verder aan de weg in zowel binnen- als buitenland

“Antwerps wijndomein Oud Conynsbergh: waar de grenzen van het onmogelijke worden benaderd”

In deze reportage nemen wij jullie mee naar het prachtige Belgische wijndomein Oud Conynsbergh. Een verhaal van een ondernemende groep vrienden met de gezamelijke passie om de best mogelijke wijn te maken met respect voor zijn terroir en omgeving.

Raidillon, sportieve luxe met Belgisch erfgoed

Door zijn liefde voor de auto(koers) Fabien de Schaetzen werd Raidillon geboren. Ontdek het sportieve luxeverhaal achter van het merk dat vernoemd is naar de iconische bocht op het circuit van Spa Francorhamps.

Roger van Damme (Het Gebaar, 1* en Désirée): de slagroom op de taart die nooit af is…

Roger van Damme nam een sprong in duister bij het openen van zijn restaurant 'Het Gebaar', maar zoveel jaren en avonturen later is zijn zaak uitgegroeid tot een succesvolle zaak. Daarnaast Blaast Roger nieuw leven in het merk ‘Désiré de Lille’ waarbij hij de zoete beleving naar zijn gekende niveau tilt.

Clem Vanhee/Atelier185 - Van het juiste blad gesneden

Ontmoet de man, de legende achter Atelier185, Clem Van Hee. Pleased to meet you! Zijn missie? Het best mogelijke mes maken, voor de beste chefs! Zijn damascusstalen messen worden gewaardeerd en geliefd door de top van de gastronomische wereld.

Koken met een hoger doel: Filip Claeys van de Jonkman (2*) & oprichter The Northsea Chefs

Kom meer te weten over het carrièrepad van Chef Filip Claeys, eigenaar van het het tweesterrenrestaurent De Jonkman en oprichter van The NorthSeaChefs. Een prachtig initiatief waarbij Belgische chefs Belgische duurzame Belgische visserij promoten.

Dominique Persoone: Belgiës top chocolatier on a human mission

Ontdek het avontuur van Dominique Persoone. Een avontuur van een chef die zich ontplooide tot chocolatier. Een chocolatier met een hart op de juiste plaats! Met zijn chocoladefabriek in Congo help hij mee aan de lokale tewerkstelling en draagt hij zijn steentje bij aan de bescherming van de gorilla's.

Sir Kwinten: Een lokale zoektocht naar de ultieme product ervaring

Sommelier Yanick Dehandschutter vertelt openhartig over het verleden, het heden en de toekomst van zijn wijnrestaurant Sir Kwinten. Hij vertrekt vanuit het idee dat de co-creatie van chef en sommelier elkaar versterken. Centraal in zijn aanpak staat de keuze van het product.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x