Annabelle en Tom: hun passie voor bloemen en schoonheid bracht hen op het transformerend pad van Sensui

Iets meer dan een jaar geleden kruisten de paden van Annabelle Ladriere en Tom De Houwer. Gelukkig maar want hun persoonlijke zoektocht naar zingeving, hun intense liefde voor bloemen en hun oog voor schoonheid brengt mensen samen. Hun samenwerking resulteerde in de creatie van Sensui, waar de bloemen de tolk zijn binnen de immersive experience. Bedankt om jullie inspirerend verhaal te delen!

 Kunnen jullie even kort de historiek van jullie zaak uitleggen? 

Annabelle: In 2019 kreeg ik plots te kampen met een burn-out. Deze wending heeft ervoor gezorgd dat ik stil ging staan bij waar mijn waarden en gevoelens liggen en hoe ik wil dat mijn toekomst eruit ziet op professioneel vlak. Ik vroeg mezelf af waar ik kracht uit put en mijn energie en balans vind. Met deze zaken in mijn hoofd besloot ik iets anders te gaan doen. Een concreet plan was er nog niet maar ik wist wel dat ik op kleinere, lokale basis met bloemen wilde werken, een passie die ik al van kinds af aan koester. Toevallig kreeg ik een magazine over bloemenkunst van mijn vader, waarin ik stootte op foto’s over de indrukwekkende realisaties van Tom in de Japanse tuin te Hasselt. Na wat research, kwam ik te weten dat Tom in België woont en heb ik contact opgenomen om mijn verhaal met hem te delen. Tijdens onze eerste ontmoeting voelde ik meteen dat het goed zat en er een klik was op basis van onze gedeelde diepgaande passie voor bloemen en schoonheid. We zijn complementair. Tom beschikt over de creativiteit en staat in voor de realisatie van de designs, mijn persoonlijke skills komen tot hun recht in het sales gedeelte en als projectmanager. Dit vormt de basis van Sensui, met de bedoeling mensen samen te brengen dankzij de schoonheid van de natuur. Het concept van Sensui steunt op twee delen. Het eerste deel is een samenwerking met steden en het tweede deel draait om een coöperatie met verschillende bedrijven met het doel onze designs als een communicatiemedium te gebruiken naar hun klanten toe.

Tom: In april 2018 sloot ik mijn bloemenwinkel en startte ik met masterclasses omdat ik merkte dat er nood was aan een opleiding die een holistische benadering heeft naar bloemsierkunst toe. Gedurende anderhalf jaar van voorbereiding en vormgeving, boog ik mij over de vraag hoe ik mijn kennis en strategieën kan overbrengen op anderen en hoe mensen leren. Het publiek voor deze masterclasses bestaat uit professionelen en niet-professionelen die in transformatie zitten binnen deze sector. Na de eerste masterclass in februari 2020, bleek het concept een succes te zijn. De deelnemers worden gezien als mensen op weg naar een nieuwe plaats die resoneert met wie ze echt zijn, die samenvloeit met hun skills en hun emotional wants bovenop hun emotional needs. Bij het begin van de masterclass draait het voor mijn studenten om bewustwording. Deze gaat nadien over tot skills tezamen met het in de ervaring stappen. Uiteindelijk leidt dit tot exposure, het naar buiten komen met hun creativiteit en skills.

Op het moment dat de pandemie uitbrak viel mijn zingeving grotendeels weg, net zoals de masterclasses die live werden gegeven. Tijdens deze bijna existentiële crisis zag ik dat er nog veel was om voor te leven, om mensen samen te brengen en te ontroeren met als medium bloemen. Daar komt het concept van Sensui tot stand. Ik besloot dat ik naar de toekomst toe les wou blijven geven en jaarlijks zeker 2 grote installaties tot leven wil brengen. 

Kunnen jullie wat meer vertellen over jullie persoonlijke parcours? 

Annabelle: Mijn parcours is nogal atypisch. Ik ben geboren in Frankrijk en heb daar vervolgens een opleiding gevolgd, waarna ik in 1995 naar België ben verhuisd en bij LU ben beginnen werken. Dankzij de verschillende functies die ik op mij nam binnen dit bedrijf, zoals productontwikkelaar, werken op de sales afdeling als accountmanager en trade marketing verantwoordelijke, kwam ik in contact met heel veel mensen uit verschillende sectoren. Ook in de jaren daarna, wanneer ik werkte voor een premium chocolade bedrijf en een slachthuis, deed ik ontzettend veel professionele ervaring op. Het uitwisselen van ideeën en de talenten van anderen is hetgeen dat me inspireert en laat groeien.

Tom: Ik beschrijf mezelf als een work-in-progress, eentje van transformatie en integratie. Het draait voor mij om de zoektocht naar authenticiteit en identiteit. Deze zoektocht begon al vrij vroeg als jongste lid van een groot gezin. Mijn moeder als echt people person en esthetisch creatieveling, mijn vader die zeer technisch creatief aangelegd was. Beiden vormden een grote bron van inspiratie voor me. Ik koos dus ook voor een opleiding in grafische vormgevinig aan Sint-Lukas, die mijn creatieve kant volledig ontketende. Toch had ik het gevoel dat er iets ontbrak, en zo kreeg ik de ingeving of eerder roeping om een eigen bloemenzaak te openen. Doorheen de 20 jaar dat ik deze zaak uitbaatte, heb ik ongelofelijk veel geleerd, waaronder de omgang met mensen en deze samen te smelten met bloemen. Het werken aan grote installaties in het binnen- en buitenland met een hele groep mensen, was een echte uitdaging die ik niet uit de weg ben gegaan. Daarnaast bracht ik een boek uit en werkte ik samen met magazines. Achteraf gezien hebben deze meer creatieve ervaringen, de creatie van artistieke designs waarin iedereen en alles tot zijn recht komen, me veel inspiratie en plezier bezorgd. Het zijn mogelijkheden om met mijn creativiteit en mezelf naar buiten te treden.

Welke connectie ervaren jullie tussen elkaar? 

Tom: Op het moment dat Annabelle me een mailtje stuurde en tijdens het eerste gesprek zag ik vrij snel dat ze goede en gelijkstemmende ideeën had, samen met een voorliefde voor schoonheid en bloemen. Verder viel op hoe gedreven en gepassioneerd ze is en dat ze organisatorisch heel sterk uit de hoek kan komen. Door al haar ervaring beschikt ze over heel wat people skills en is ze vlot in de omgang.

Annabelle: Tom vroeg mij tijdens onze eerste ontmoeting wat hij voor mij zou kunnen betekenen. Deze vraag verraste me even maar ik begreep dat ik deze kans met twee handen moest grijpen, gezien de connectie er duidelijk was. Het viel me onmiddellijk op dat Tom een authentiek persoon is en dat hij mensen wil begrijpen en ze wil helpen om te groeien. Bijkomend bewonder ik Tom voor zijn creativiteit en open mindedness naar the bigger picture, nieuwe ideeën en uitdagingen toe.

Waar komt de naam Sensui vandaan? 

Annabelle: Na wat brainstormen zijn we op het woord immersive gekomen, verwijzend naar de immersive experience waarin we de mensen laten onderdompelen. Sensui is de vertaling van immersive in het Japans.


Wat bieden jullie concreet aan met Sensui voor de verschillende groepen? 

Tom: Wat we doen met Sensui voor de merken en de steden is hetzelfde. Het is de waarom die verschilt. We willen vooral installaties  creëren voor steden om in deze reeds fysiek en mentaal gepolariseerde wereld mensen samen te brengen door middel van de creatie van schoonheid. Je laat diverse mensen als het ware focussen op hun gemeenschappelijkheden en bouwt aan een community. Daarenboven steunen we met Sensui de lokale economie door mensen van alle uithoeken aan te trekken en het culturele erfgoed in beeld te brengen. Voor de merken draait het om authenticiteit die hen onderscheidt van anderen. Dit is meer dan ooit nodig en kan je bereiken door in die ervaring te stappen waar je beeld en emotie combineert. Het is deze combinatie van de schoonheid van bloemen en de ervaring met een merk dat een sterk verhaal brengt, wat bijblijft. 

Annabelle: Merken leggen hun focus op hun klanten, meer specifiek hun emoties, en willen hen een immersive experience laten beleven. Het doel van Sensui is ook om de identiteit van het merk in het bloemen design te integreren en een gezicht te geven aan het merk via onze kunst. 

Wat houdt jullie blik op de toekomst in? 

Annebelle: Ik ben bezig met de prospectie van zowel steden als merken, binnen onze premium doelgroep. We willen naar de toekomst toe nog meer projecten en designs maken zodat we van Sensui een succesverhaal kunnen maken. Op privévlak wil ik de balans behouden en met passie en enthousiasme blijven werken.


Tom: We contacteren de steden en bedrijven en brengen ons verhaal. Daarna is het de bedoeling de steden naar een hoger niveau te brengen, wat lijkt te lukken. Zo kwamen reeds 30.000 tot 40.000 bezoekers naar een installatie in Hoogstraten kijken. We willen nog meer projecten realiseren en de studenten van de masterclasses erop voorbereiden ooit zelf een opdracht binnen Sensui uit te kunnen werken. Zo zou Sensui een soort van boekingskantoor kunnen worden, voor mensen die nood hebben om naar buiten te komen met hun creativiteit. Vervolgens ook de uitbreiding van het retreat center, een plaats waar mensen dichter bij de natuur en hun eigen natuur komen door zelf herbronning. Het draait hierbij om het doorbreken van toxic patronen en transformatie naar goede patronen met de hulp van constante coaching.

Tot slot, Een gouden raad die jullie willen meegeven? 

Tom: Transformeer en integreer, gooi niet gewoon iets weg want we evolueren naar een nieuwe toekomst met een nieuwe visie die de krachtige elementen van het verleden met zich mee zal dragen.

Annabelle: Voor alle ondernemers: doe je job met passie en enthousiasme, behoud die authenticiteit.

Alle informatie over Sensui kan U hier vinden: Sensui website 


Meer items Annabelle en Tom: hun passie voor bloemen en schoonheid bracht hen op het transformerend pad van Sensui

Pierre Marcolini: De "ambachtsman" van de chocolade die een wereldspeler werd door de wereld van de Belgische chocolade opnieuw uit te vinden.

We waren blij als een kind toen we de uitnodiging ontvingen voor een interview met Monsieur Marcolini zelf, één van de beste patissiers en chocolatiers van het land. De man heeft zijn wereldwijde chocolade-imperium opgebouwd in slechts een paar decennia. Het is tijd om de balans op te maken van zijn leven en met hem vooruit te kijken. Creatief meesterbrein, selfmade man, ondernemer en innovator: pleased to meet you : Pierre Marcolini!

Imperial Heritage Caviar: een verhaal van passie en traditie

Al eeuwenlang zien we kaviaar als symbool van luxe en verfijning, daarom wordt het ook wel het zwarte goud genoemd. Enerzijds vervuiling maar ook overbevissing, omwille van een stijgende vraag naar kaviaar, zorgden ervoor dat de populatie van steur in het wild snel achteruit ging. Een 20-tal jaar geleden bracht een nieuwe wetgeving hier verandering in en verdween kaviaar van de kaart in de meeste restaurants. Het was een uitdaging om terug tot die authentieke smaak van weleer te komen, maar passie gecombineerd met traditie werd het succesvol recept van Imperial Heritage Caviar. Op een duurzame wijze slaagden ze erin om deze delicatesse terug op het menu te zetten en werd het populairder dan ooit tevoren.

Guillaume Lambrecht, de ziel en spirit van Deluxe Distillery

Maak kennis met Guillaume Lambrecht, de persoon die achter de schermen van het Belgische bedrijf Deluxe Distillery ervoor zorgt dat alles in kannen en kruiken is. De kriebel voor het zelfstandig ondernemen brachten hem enkele jaren terug bij Deluxe Distillery en sindsdien is hij niet meer weg te denken bij de Belgische spirits branche.

Kaasaffineurs Van Tricht: Een gerijpte passie voor kaas

Ambachtelijk gerijpte kazen met een unieke smaak en verhaal! De Van Tricht familie is een familie met al meer dan 50 jaar een passie voor kaas. Hun zaak die al drie generaties bestaat, verkoopt producten die binnen- en buitenland kunnen bekoren. Frederic Van Tricht neemt ons mee door de rijke geschiedenis van zijn familiezaak en vertelt je meer over zijn unieke kazen. Pleased to meet you!

Johan Van Dyck, de man die met Seefbier de geschiedenis van het bier in Antwerpen herschrijft!

Aangespoeld in Antwerpen op het eilandje, tussen het Havenhuis en het MAS in Antwerpen, zwieren we de deur open van de über gezellige onafhankelijke brouwerij van Antwerpen. Het stoomt er letterlijk en figuurlijk van de bedrijvigheid wanneer we afspraak hebben met Johan Van Dyck, oprichter en bezieler van de Antwerpse Brouw Compagnie. Vader, Echtgenoot, Marketeer (van het jaar) maar vooral bierliefhebber in hart en nieren. Een prachtig verhaal van gedreven entrepreneurship.

Heighlon: high-end tailoring met een persoonlijke touch

Altijd al gedroomd van een kostuum en schoenen op maat? Heighlon gebruikt de allernieuwste digitale tools en een persoonlijke benadering om jouw ideeën tot leven te brengen. Pleased to meet you: Christophe Hautier, oprichter en bezieler van dit Belgisch bedrijf!

Niyona: Brusselse topkwaliteit in tailormade lederwaren

Dat Brussel bruist van creativiteit hoeft al langer geen betoog. De internationale vibe die er hangt resoneert vandaag meer dan ooit over de landsgrenzen met dank aan o.a. Stromae en Angèle. Tegen deze creatieve setting, brengen wij jullie vandaag het verhaal van het Brussels Creative duo Nina Bodenhorst en Jonathan Wieme, of kortweg Niyona. Zij bedenken en vervaardigen in house lederwaren die gegeerd zijn bij o.a. de top van Belgische gastronomie.

Ellen Lambrix: de creatieve duizendpoot achter de schermen van Atelier Alixe

Geïnspireerd op de namen van haar dierbaren, lanceerde Ellen Lambrix het kersverse Atelier Alixe. De nadruk ligt hier op de X. Het kan staan voor iets geheim, mysterieus, maar ook voor een kus. Ook in het creatief concept schuilt een mysterie, namelijk haar eigen morsecode met een twist: de X-code! Met hart en ziel maakt Ellen juwelen met een geheime boodschap die jouw mooiste herinneringen vertalen naar iets tastbaar. Pleased to meet you, Ellen!

Dierendonck: daar is vlees in de kuip

De kracht van Dierendonck en de smaak van hun vlees zit hem in drie kernwoorden. Ambacht, terroir en passie. Hendrik en zijn vader Raymond Dierendonck groeiden de afgelopen jaren uit tot dé referentie als het gaat over vlees.

Conte Negroni, de Belgische bitterzoete aperitief met een knipoog naar de roaring 20s

Negroni, afkomstig uit Italië, maar nu in een nieuw jasje gestoken. Ready-to-serve waarvan de drie ingrediënten ambachtelijk worden bereid in België. Maak kennis met Stefaan Maes, de man die op missie is om de Belgen massaal aan de Negroni te krijgen. Pleased to meet you!

Julémont horloges: when function follows form

Als kind was hij altijd al gefascineerd door esthetiek. Dit vertaalde zich in de studie fotografie, waar hij zijn passie voor kunst en zijn zoektocht naar schoonheid ten volle kon combineren. Ontmoet Bernard Julémont, de gepassioneerde ondernemer achter het gelijknamige Belgische luxe horlogemerk. Wij nemen u mee op een reis door het verhaal van zijn niet aflatende streven naar het beste design, esthetiek en elegantie.

Ilse De Vis: de wilde ziel achter Wild Moon

Wild Moon staat ook voor alles wat je dichter bij jezelf brengt. Rustmomentjes, puurheid, de liefde voor jezelf, the little things in life.

Goedel Vermandere en Jan Arickx zijn de bezielers van Coup-de-foudre en creëren unieke, inspirerende lichtobjecten

Met een passie voor de schoonheid van de natuurlijke imperfectie en kunst, vervaardigen ze bewonderingswaardige lichtsculpturen die mensen weten te raken.

Eigenaar van Cala Kumquat, Thierry Verhoeven: van een gouden sinaasappel tot een droom die werkelijkheid wordt...

Thierry Verhoeven, een man die met hart en ziel werkt aan het waarmaken van zijn droom! Begin jaren 2000 ontdekte hij een sublieme mini citrusvrucht … de kumquat! Deze gouden sinaasappel werd het hoofdingrediënt van zijn toekomstige alcoholdrank, Cala Kumquat.

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs: het eco-powerkoppel achter de schermen van Gili Drinks

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs brachten Gili op de markt, een gemberdrank dat als enige drank in Europa zijn afval hergebruikt en het commercialiseert. Een enorme inspiratiebron voor wij wil investeren in duurzaamheid!

Glaces Franklin: een Belgisch succesverhaal dat smaakt naar meer!

Glaces Franklin, ontstaan uit een gepassioneerde droom: het ontketenen van een ware smaakrevolutie door terug te keren naar ambachtelijke en authentieke smaken. Een artisanale ervaring zónder toegevoegde suikers en bereid met de allerbeste lokale ingrediënten.

Sommelier Andy De Brouwer: de kurk waarop Les Eleveurs drijft

Een unieke combinatie van traditie, met een knipoog naar vandaag. De jonge, ambitieuze en gedreven sommelier Andy De Brouwer neemt ons mee doorheen de geschiedenis van het rustiek hotel en bistronomie Les Eleveurs.

Widukind Stockmans: de pracht en praal van Stockmansblauw

Ontdek het prachtige verhaal van Studio Piet Stockmans. Het verhaal van Belgisch handgemaakt porselein verheven tot een kunstvorm.

David Gotlib: Het zit hem in de details

Een man met een oeverloze passie en drang om als derde generatie Antwerpse diamantairs de wereld te veroveren: Pleased to meet you David Gotlib. On a mission to redefine Men's appearance!

Aperotime met de zusjes Claessens van The Mocktail Club

Wanneer Marie Claessens plots intolerant wordt aan alcohol, ontwikkelt ze een eigen lijn van Mocktails. Het blijkt een doorslaand succes. Vandaag timmeren de zusjes naarstig verder aan de weg in zowel binnen- als buitenland

“Antwerps wijndomein Oud Conynsbergh: waar de grenzen van het onmogelijke worden benaderd”

In deze reportage nemen wij jullie mee naar het prachtige Belgische wijndomein Oud Conynsbergh. Een verhaal van een ondernemende groep vrienden met de gezamelijke passie om de best mogelijke wijn te maken met respect voor zijn terroir en omgeving.

Raidillon, sportieve luxe met Belgisch erfgoed

Door zijn liefde voor de auto(koers) Fabien de Schaetzen werd Raidillon geboren. Ontdek het sportieve luxeverhaal achter van het merk dat vernoemd is naar de iconische bocht op het circuit van Spa Francorhamps.

Roger van Damme (Het Gebaar, 1* en Désirée): de slagroom op de taart die nooit af is…

Roger van Damme nam een sprong in duister bij het openen van zijn restaurant 'Het Gebaar', maar zoveel jaren en avonturen later is zijn zaak uitgegroeid tot een succesvolle zaak. Daarnaast Blaast Roger nieuw leven in het merk ‘Désiré de Lille’ waarbij hij de zoete beleving naar zijn gekende niveau tilt.

Clem Vanhee/Atelier185 - Van het juiste blad gesneden

Ontmoet de man, de legende achter Atelier185, Clem Van Hee. Pleased to meet you! Zijn missie? Het best mogelijke mes maken, voor de beste chefs! Zijn damascusstalen messen worden gewaardeerd en geliefd door de top van de gastronomische wereld.

Koken met een hoger doel: Filip Claeys van de Jonkman (2*) & oprichter The Northsea Chefs

Kom meer te weten over het carrièrepad van Chef Filip Claeys, eigenaar van het het tweesterrenrestaurent De Jonkman en oprichter van The NorthSeaChefs. Een prachtig initiatief waarbij Belgische chefs Belgische duurzame Belgische visserij promoten.

Dominique Persoone: Belgiës top chocolatier on a human mission

Ontdek het avontuur van Dominique Persoone. Een avontuur van een chef die zich ontplooide tot chocolatier. Een chocolatier met een hart op de juiste plaats! Met zijn chocoladefabriek in Congo help hij mee aan de lokale tewerkstelling en draagt hij zijn steentje bij aan de bescherming van de gorilla's.

Sir Kwinten: Een lokale zoektocht naar de ultieme product ervaring

Sommelier Yanick Dehandschutter vertelt openhartig over het verleden, het heden en de toekomst van zijn wijnrestaurant Sir Kwinten. Hij vertrekt vanuit het idee dat de co-creatie van chef en sommelier elkaar versterken. Centraal in zijn aanpak staat de keuze van het product.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x